Het magnum opus van Roselynd Randolph

Ferry76Visser 06 maart 2024
Wat goed! Roselynd Randolph heeft met ‘Judaspenning’ zichzelf overtroffen. Met ontzettend veel plezier heb ik genoten van het avontuur van Tijn en Robin van As. Spannend, luguber, meeslepend en op een zalige manier duister, dat zijn bij een letterlijke lezing de eerste woorden die bij mij opkomen. Bij de analytische lezing van het verhaal komen zoveel thema’s op een evenwichtige en verbindende manier aan bod dat dit boek voor mij het magnum opus is van een geweldige auteur. Wat maakt dit boek geweldig?
Allereerst zijn dat de personages. Voor zowel Robin als Tijn geldt dat ze beiden erg sympathiek zijn. Ieder is op zijn eigen manier kwetsbaar, maakt een spannende ontwikkeling door en is op zijn eigen manier uniek en zal daar mee moeten leren omgaan. Een bijzonder personage waarvan ik ook erg genoten heb is Redmar. Hoe de auteur hem introduceert is fascinerend en zijn aanwezigheid zorgt voor ontroerende kippenvel momenten.
Daarnaast is er de rijke thematiek in het verhaal. Deze zal ik uitgebreid vanuit verschillende perspectieven behandelen in een aantal blogs. Het is Randolph gelukt om de thema’s in het verhaal met elkaar te verbinden. Hierdoor ontstaat een meerduidigheid en gelaagdheid waardoor ik ‘Judaspenning’ literatuur noem. Deze constructieve en diepgaande benadering is in een woord klasse.
Wat maakt de boeken van Roselynd Randolph en met name dit boek zo geweldig? Voor mij is het hoofdthema in haar werk het spanningsveld tussen menselijkheid en onmenselijkheid. Haar hoofdpersonages worden uitgedaagd om hier een evenwicht in te vinden, zodat ze zichzelf kunnen zijn. Heel divers speelt dit onderwerp voor verschillende personages in ‘Judaspenning’.
Verder is de humor in het boek geweldig. Het relativeert de af en toe best heftige passages en versterkt ook de toegankelijkheid, waardoor het voor een breed lezerspubliek geschikt is. Een prachtig voorbeeld hiervan is het huis. Het is niet alleen de zalige humor van de schrijfster die mij heeft laten gniffelen tijdens het lezen. Het huis heb ik ook ervaren als een geslaagde knipoog naar het werk van Darcy Coates.
En zo wordt ‘Judaspenning’ door de sympathieke personages, de veelzijdige thematiek de humor en het spannende en meeslepende verhaal voor mij het magnum opus van Rosalynd Randolph!

Meer recensies van Ferry76Visser