Knap debuut!

florevdl 07 oktober 2020 Hebban Recensent
‘De begaafde sardine’ is het debuut van Bill François. In dit boek deelt hij zijn ervaringen als natuurkundige. Specifiek vertelt hij heel wat interessante feiten, eigenaardigheden en weetjes over vissen. Een hele reeks vissen en onderwaterdieren komen aan bod. Dit doet hij aan de hand van verhalen uit zijn eigen jeugd, maar ook via verhalen uit de geschiedenis. Hij vertelt onder andere de verhalen die Plinius de Oudere schreef in zijn Naturalis Historia. Ook de Vikingen, Aboriginals, Noren en Griekse filosofen komen aan bod. Bill François beschrijft deze verhalen op een eenvoudige manier waardoor het ook als vissenleek aangenaam is om dit boek te lezen. De zelfgemaakte tekeningen die hier en daar in het boek zijn toegevoegd, zijn een leuke meerwaarde en helpen bij het visualiseren van de verhalen. Je merkt dat Bill François een grote passie heeft voor vissen en alles wat daarrond beweegt. En zoals je weet is een passionele leraar een goede leraar. Je wordt dus tijdens het lezen vanzelf enthousiast over de onderwaterwereld. Je komt heel wat boeiende informatie te weten en je hebt de neiging om deze te delen met je naasten: “Hé, wist je dat de tonijn nooit stopt met bewegen? Als hij zou stoppen met zwemmen, gaat hij dood. Dit komt omdat…”.

Los van de interessante verhalen, wil Bill François ook een maatschappelijke, ecologische boodschap meegeven. De onderwaterwereld is prachtig en fascinerend, maar ze verandert ook. Dit door de handelen van de mens, soms positief maar vaak ook negatief. Het boek biedt een mooie kans om even stil te staan bij onze levensstijl en welke gevolgen deze heeft voor het leven in de oceaan.

Het enige wat ik soms miste in ‘De begaafde sardine’ is wat structuur. Elk hoofdstuk start met een aantal vragen waarop doorheen het hoofdstuk een antwoord gegeven wordt. Dat is een boeiende manier om een verhaal te vertellen, maar ik miste wat samenhang tussen de hoofdstukken. Over sommige verhalen wou ik ook graag nog veel meer te weten komen.

Ik ben enorm aangenaam verrast door dit debuut. Het is interessant, vlot geschreven en smaakt naar meer! Hopelijk kruipt Bill François snel opnieuw in zijn pen om ons meer te vertellen over de mysterieuze, maar kennelijk prachtige onderwaterwereld.

Meer recensies van florevdl