Wat een apotheose!

florevdl 10 mei 2023 Hebban Recensent

Tom Babylon wordt wakker in een ziekenhuis in Londen. Hij lijdt aan geheugenverlies en weet niet hoe hij in het ziekenhuis is beland. Niemand wil hem helpen: hij heeft blijkbaar ontslag genomen als rechercheur bij de Berlijnse politie, zijn huis is verkocht en zijn vader is dood. Bovendien heeft zijn steun en toeverlaat, Sita Johanns, een terugval gehad en zit zij vast in een psychiatrische instelling. Tom ontsnapt uit het ziekenhuis en gaat op zoek naar aanwijzingen. Dit kan allemaal maar één ding betekenen: Viola is in de buurt. Of bestaat ze toch enkel in zijn verbeelding?

'De auteur stelt zeker niet teleur met zijn plot: in de laatste hoofdstukken bereikt de spanning een hoogtepunt.' – Recensent Flore

Met De kelder heeft Marc Raabe het vierde en wellicht laatste boek van de 'Tom Babylon'-reeks geschreven. Dit verhaal kun je niet afzonderlijk lezen, er zou te veel informatie verloren gaan. Raabe is er goed in om via de personages informatie uit de voorgaande boeken terug naar boven te brengen. Hierdoor ben je als lezer snel weer mee als het al een lange tijd geleden is dat je de voorgaande delen las. Als nieuwe lezer is deze informatie in De kelder echter niet gedetailleerd genoeg om het hele verhaal mee te krijgen en dat zou zonde zijn. De thriller werd vertaald door Marcel Misset.

Net als in de voorgaande delen wisselt Raabe in de hoofdstukken heden en verleden met elkaar af, al is in dit verhaal het verleden niet zo ver terug in de tijd. Het begint met '28 dagen geleden' en telt af tot er geen tijdsverschil meer is tussen de hoofdstukken. In het verleden lees je voornamelijk het verhaal van Sita. De intrigerende psychologe die we in Kamer 19 beter leerden kennen, heeft ook in dit verhaal een groot aandeel. In het heden volgen we Tom Babylon in zijn zoektocht naar zijn zus, Viola, en zijn geheugen. Dit komt stapje voor stapje terug. De lezer wordt meegenomen in het geheugenverlies van Tom, niet wetende wat hij de voorgaande dagen heeft meegemaakt.

Waar Raabe in de eerdere delen steeds vrij realistisch bleef, sluipen er in de verhaal enkele ongeloofwaardigheden. Tom ontsnapt met zijn geheugenverlies uit het ziekenhuis en haalt onderweg heel wat stunts uit die zelfs voor iemand in topconditie onrealistisch lijken. Dit minpuntje wordt echter snel vergeten. De spanning en het tempo liggen vanaf de start hoog. Waar het bij andere thrillers soms enkele hoofdstukken duurt om in het verhaal te komen, word je er hier bij de start ingezogen. Zowel het verhaal van Tom als dat van Sita is boeiend en zorgt ervoor dat het leestempo heel hoog ligt. Na drie boeken zoeken naar Viola voel je dat de ontknoping nu eindelijk nadert.

En het is een apotheose om u tegen te zeggen! De auteur stelt zeker niet teleur met zijn plot: in de laatste hoofdstukken bereikt de spanning een hoogtepunt. Alle vragen die in Sleutel 17, het eerste deel, werden opgeworpen zijn boek voor boek beantwoord. Na het lezen van De kelder lijkt de puzzel gelegd. Al zou niemand er iets op tegen hebben als Tom Babylon en Sita Johanns binnenkort aan een nieuw mysterie onderworpen worden.

Meer recensies van florevdl