Heerlijk, ontspannend boek!

florevdl 25 augustus 2019 Hebban Recensent
Via Harper Collins kreeg ik de kans om ‘Iets om voor te leven’ te testlezen. Ik was erg benieuwd naar het boek omdat dit voor mij een vrij onbekend genre is. Als ik kan kiezen ga ik eerder voor een historische roman of een thriller.

In ‘Iets om voor te leven’ worden we meegesleurd in het verhaal van Andrew, het hoofdpersonage. Hij heeft een nogal vreemde baan. Hij doet inboedelinspecties en gaat op zoek naar nabestaanden van mensen die eenzaam gestorven zijn. Verder lijkt hij een normaal leven te leiden. Door enkele ongelukkige misverstanden denken zijn collega’s dat hij deel uitmaakt van een gelukkig gezinnetje. In werkelijkheid is het Andrews grootste angst om te eindigen zoals de mensen waarvan hij wekelijks de appartementen inspecteert. Als er dan ook nog eens een spontane, leuke, vrouwelijke nieuwe collega wordt aangenomen, staat alles helemaal op z’n kop. Zeker omdat Andrews baas met het plan is gekomen om een soort van ‘Komen eten’ te organiseren onder de collega’s. Waardoor hij al z'n collega's in zijn privéleven zal moeten ontvangen. Andrew raakt steeds meer verstrikt in zijn eigen leugens en beseft dat het tijd wordt om het verleden los te laten…

Het verhaal is enorm vlot geschreven en het boek leest dan ook zoals een trein. Het is opgedeeld in achtendertig (!) hoofdstukken. Dit maakt het ideaal om voor het slapengaan nog enkele hoofdstukken te lezen. Er is een goede afwisseling tussen hilarische dialogen en ernstige gedachten om bij stil te staan. Ik heb regelmatig luidop moeten lachen tijdens het lezen (was me nog nooit eerder overkomen). Soms gaat het er zo enorm over, dat het goed wordt. Vele passages deden me ook denken aan een typische, romantische vrouwenfilm. De misverstanden stapelen zich op, de leugens worden onhoudbaar en uiteindelijk explodeert de boel. Zalig!

Dit boek is niet het boek dat mijn top tien van ‘beste boeken ooit’ zal halen, maar het is een aanrader om van te genieten als luchtig tussendoortje. Het is heerlijk ontspannend om te ontsnappen aan de werkelijkheid en het leven van Andrew in te duiken.

Meer recensies van florevdl