Boeiende leeservaring!

florevdl 19 augustus 2020 Hebban Recensent
Ali Smith beschrijft de vier seizoen: Herfst, Winter, Lente en ook Zomer is sinds kort in de boekhandel te verkrijgen. De boeken zijn afzonderlijk te lezen. Lente was mijn eerste kennismaking met Ali Smith. Het boek is opgebouwd uit drie delen. In het begin is het nog niet duidelijk waar het verhaal naartoe gaat, naar het einde worden de meeste puzzelstukjes in elkaar gelegd.

In het verhaal worden enorm veel verwijzingen gemaakt. Er wordt verwezen naar de geschiedenis, literatuur, muziek,… Het is onmogelijk om alles eruit te halen, maar deze verwijzingen geven wel een extra dimensie aan het verhaal.

Lente is enorm vlot geschreven. Er worden geen ingewikkelde zinnen gebruikt en er zit in bepaalde stukjes zelfs wat ritme. Er wordt heel wat maatschappijkritiek beschreven in het boek. Ali Smith doet dit op een bijna poëtische manier. Deze delen zetten je aan het denken en zijn het herlezen zeker waard.

Het verhaal op zich is niet volledig uitgewerkt en niet alles wordt beschreven. Er is zeker ruimte voor de interpretatie van de lezer en hoewel het verhaal wel is afgerond blijf je als lezer achteraf toch nog met wat vragen zitten.

Ali Smith zorgt dankzij haar aparte schrijfstijl en de thema’s die ze aanhaalt voor een unieke en boeiende leeservaring. Ik ben benieuwd naar meer!

Meer recensies van florevdl