Vol verwachting uitkijken naar deel 2

florevdl 07 december 2021 Hebban Recensent

Marc Raabe debuteerde in 2012 met zijn eerste thriller Kerf en schreef nog enkele standalones voordat hij Sleutel 17 publiceerde, het eerste deel van een trilogie over de personages Tom Babylon en Sita Johanns. In Duitsland zijn de drie boeken in de reeks al verschenen en het feit dat ze alle drie wekenlang in de top 10 van Duitse bestsellerlijsten stonden, bewijst dat ze daar een groot succes zijn. Marcel Misset vertaalde dit eerste deel.

Tom Babylon wordt wakker gebeld omdat er een lijk is gevonden in de Dom van Berlijn. Hij is als een van de eersten ter plaatse en schrikt enorm wanneer hij een sleutel met het cijfer 17 ziet hangen rond de nek het lijk. Wanneer de dode vrouw die in de Dom tentoongesteld is de moeder van een oude vriendin blijkt te zijn, gaan er bij Tom heel wat alarmbellen af. Samen met psychologe Sita Johanns wordt hij op de zaak gezet. Zullen zijn demonen uit het verleden hem helpen om de zaak snel op te lossen of zullen ze hem alleen maar tegenwerken?

Babylon is geen typische detective uit een misdaadthriller. Hij ging bij de politie in de hoop de verdwijning van zijn zusje Viola op te lossen, die tien jaar oud was toen ze plots verdween. Deze gebeurtenis had uiteraard een grote invloed op het gezin en ook op de opvoeding en het verdere leven van Tom. Hij heeft zich altijd schuldig gevoeld over haar verdwijning.

Psychologe Sita Johanns mag al een hele tijd geen veldwerk meer doen omwille van haar verleden met alcoholmisbruik. Via deze zaak kan ze zichzelf opnieuw bewijzen. Ze vindt het vreselijk dat ze als babysit van Tom wordt meegestuurd maar wil geen kans onbenut laten om opnieuw in de frontlinie te staan.

Dit duo heeft al heel wat meegemaakt in het verleden wat bij beide leidt tot een hoop geheimen. Er is een bepaalde spanning voelbaar tussen de hoofdpersonages. Beide kennen ze een deel van het verleden van de ander, maar zelf willen ze niets over dat van zichzelf prijsgeven:

‘Wat vind je van een overeenkomst?’ zegt Tom.
‘Een overeenkomst? Wat voor een?’
‘Jij hebt jouw geheimen, ik heb de mijne. Niemand is ermee geholpen als we die aan de grote klok hangen. Dus zwijgen we allebei.’

Via flashbacks kom je te weten wat Tom in het verleden heeft meegemaakt en onder welke omstandigheden zijn zus verdwenen is. Zijn vrienden nemen zowel in het verleden als in het heden de rol van nevenfiguur op zich.

De hoofdstukken zijn kort en starten steeds met een aanduiding van de locatie en het tijdstip. Dit helpt de lezer om het verhaal op een gestructureerde manier te lezen. Er zijn veel verwijzingen naar gebeurtenissen en personages in het verleden. Op het einde van het verhaal komen deze gebeurtenissen samen en krijg je een overvloed aan informatie. Anders dan bij Arlidge en Slaughter, waar deze schrijver soms mee vergeleken wordt, is het geen optie om even af te dwalen en nadien het verhaal weer op te pikken. Elk detail is belangrijk in Sleutel 17.

Een stukje basiskennis over de Val van de Muur is een meerwaarde om optimaal van het boek te kunnen genieten. Er zijn veel verwijzingen naar de periode voor en na de Val. Verschillende personages dragen nog geheimen mee uit de tijd van de DDR.

Anders dan de start van het verhaal doet vermoeden, is het geen thriller vol bloederige, gruwelijke moorden. Toch is er een zekere mate van spanning aanwezig doorheen het verhaal. Je voelt voortdurend dat er iets niet in de haak is en dat er elk moment iets kan gebeuren. Ook de ontknoping brengt veel spanning en actie met zich mee. Veel vragen worden op dat moment beantwoord, maar er komen ook veel nieuwe vragen naar boven. Het is wachten op het vervolg, Kamer 19, dat half februari 2022 verwacht wordt. Hopelijk vinden we daar de antwoorden waar we nu enkel naar kunnen raden.

Meer recensies van florevdl