Het is erger om niet te willen zien dan om blind te zijn.

foxlake1 21 januari 2021
Alleen de vogels vliegen is een roman die speelt in het Duitsland van het verleden en het Duitsland van het heden.
Het boek begint in 1936
Het vertelt ons het levensverhaal van Johannes en Elisabeth en hun kinderen.Hoe het leven onder het socialistische regime in de DDR een enorme stempel heeft gedrukt op hun leven zelfs na de val van de Muur.
Het leven in de DDR zorgt er ook voor dat zowel Johannes als Elisabeth geheimen heeft voor elkaar maar ook voor hun naasten.
Zij worden gedwongen, door het regime, tot het maken van bijna onmogelijke keuze’s die hun levensverhaal sterk beïnvloeden.
Welke geheimen zijn er in hun leven, wat zijn de gevolgen en hoe gaan zij hiermee om?
Wat betekent het schilderij “het chocolademeisje “ voor Elisabeth?

De hoofdstukken spelen om en om in het verleden en het heden. Dit wordt duidelijk aangegeven boven ieder hoofdstuk.
Anja Baumheier schetst een helder beeld van het leven in Oost en West Duitsland voor, tijdens en na de val van de Muur.
De schrijfstijl van Anja Baumheier is prettig om te lezen. Het zijn duidelijke en korte zinnen.
Het is een mooie debuutroman en ik kijk uit naar een volgend boek van deze schrijfster.

Meer recensies van foxlake1