Als je anders moest zijn, was je wel anders gemaakt.

foxlake1 03 september 2019
Het boek bevat twee hoofdthema’s en wel homoseksualiteit en het geloof en hoe vertel ik mijn gelovige ouders dat ik homoseksueel ben.
Jona (Jonathan) is 18 jaar en weet sins de tweede klas van de middelbare school dat hij homoseksueel is. Hij heeft hier erg veel moeite mee. Enerzijds om aan zichzelf toe te geven dat hij homo is en anderzijds om hier binnen het geloof mee om te gaan.
Jona komt uit een gelovig gezin en gaat zelf ook nog elke zondag naar de kerk.
Tijdens een wedstrijd van Feyenoord, waar Jona samen met zijn broertje Lucas is, ontmoet hij Marouan.
Marouan is Marokkaan, is niet heel strikt in het geloof en is ook homo.
Jona voelt direct een klik me Marouan. Lucas geeft achter de rug van Jona om het telefoonnummer van Jona aan Marouan.
Jona kan met al zijn problemen altijd terecht bij zijn beste vriendin Eline. Deze vriendschap dateert al vanuit groep vier van de lagere school.
Jona en Marouan hebben vanaf het begin heel veel app kontakt en af en toe spreken zij in levenden lijve af.
Jona is altijd erg nerveus in het bijzijn van Marouan, hij is erg verliefd maar is Marouan dat ook op hem?
Zullen zij uiteindelijk hun gevoelens naar elkaar uitspreken?
Jona ziet er heel erg tegen op om bij zijn ouders uit de kast te komen.Juist omdat zij gelovig zijn en hij weet hoe er binnen het geloof naar homoseksualiteit wordt gekeken.
Lukt het hem uiteindelijk toch om het zijn ouders te vertellen?

Het boek geeft heel helder en duidelijk weer hoe de relatie tussen Jona en Marouan verloopt.
Het is een mooi liefdesverhaal en geeft de gevoelens weer die Jona heeft betreffende zijn homoseksualiteit.
Mag en kan hij homo zijn?
Verder komt in het boek ook goed naar voren wat echte vriendschap betekent.
Het is vanuit de ik-figuur geschreven en dat leest prettig. Verder vind ik de app gesprekken in deze tijd een toegevoegde waarde hebben. Juist omdat het een Young Adult boek is.

Het boek krijgt van mij 5 sterren.

Hinke van Abbema ( Rotterdam) is theoloog en voorganger binnen de Nederlands Gereformeerde Kerken.
“Door jou ben ik van mij” is haar debuutroman.

Meer recensies van foxlake1