Een stukje voor mij onbekende geschiedenis.

Dit leek me een mooi boek om te luisteren, alleen ik kon het in BookBeat niet vinden in het Nederlands. Nou dan maar Engels, net zo prima. Ik kan dus niets zeggen over het Nederlandse luisterboek maar het Engelse, ingesproken door een Australische, was een fijne luister ervaring.

Overigens heb ik ongeveer de helft van het boek geluisterd en de andere helft gelezen, de auto moest naar de garage voor een beurt dus ja dat leverde wat extra leestijd op.

Het boek luisterde en las ik in slechts vier dagen uit. Het leest niet moeilijk, heel makkelijk zelfs vind ik persoonlijk. Het is echt een vertelling, veel reconstrueerde gesprekken, van de ervaringen van de vele vrouwen in het kamp. Het verhaal draait vooral om een paar van de Australische verpleegsters, Nesta onder andere, en een paar Engelse vrouwen, waaronder Norah Chambers. Het zijn dan ook hun verhalen die de auteur op papier heeft gezet. Derhalve zijn er ook geen diepgaande karakterschetsen van de hoofdpersonen maar vooral veel in scene gezette gesprekken zoals het gegaan zou kunnen zijn. En na het kijken van een documentaire uit 1985 op YouTube waarin zelfs Norah Chambers een rol heeft klinkt het inderdaad als dat de auteur een goed beeld heeft geschetst van de tijd van al deze vrouwen in de Japanse interneringskampen.

Norah Champers tezamen met Margaret Dryburgh richten een vocaal orkest op waarmee ze na kerst in 1943 een concert gaven voor de overige bewoners van het kamp, ook de Japanse bewakers kwamen luisteren en waren onder de indruk.

In het Engelse luisterboek worden twee van de werken door het Sydney Women’s Vocal Orchestra ten gehore gebracht, The Captives’ Hymn en een arrangement van Maurice Ravel’s Bolero. Beiden zijn deze aan het einde van het luisterboek te beluisteren, kippenvel.

Verder leest Heather Morris zelf de noot van de auteur voor en ook het nawoord waarin een lijst van de personen uit het boek staat. Verder nog twee brieven van nabestaanden van vrouwen die in het kamp hebben gezeten en je kan aan haar stem horen dat dit haar veel doet.

Characters = 6 | Atmosphere = 7 | Writing Style = 6 | Plot = 6 | Intrigue = 8 | Logic = 8 | Enjoyment = 8 | Score 7,00 = 4 sterren

Meer recensies van Francisca den Otter