Een vrouw die wist wat ze wilde

Francisca den Otter 16 februari 2024
In madame volgen we het leven van Marie Tussaud, geboren als Marie Grosholz in 1761. Eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stilgestaan waarom het museum Madame Tussaud heet. Ik wist dus ook echt niet dat de oprichtster van het museum Marie Tussaud geboren Grosholz was.

In het boek volgen we haar vanaf haar vlucht uit Bern om naar haar oom Curtius in Parijs te gaan. Deze reis speelt zich ruim twintig jaar eerder af dan het grootste deel van het boek. Het verhaal vanaf haar reis naar Parijs wordt ook afgewisseld met hoofdstukken die cursief zijn en zich afspelen in 1789 wanneer de Franse revolutie begint. Halverwege het boek halen de cursieve delen het verhaal in en speelt het boek zich af vanaf de Franse revolutie wanneer ze niet meer aan het hof kan werken.

Samen met haar moeder en oom Curtius, die eigenlijk geen echte oom van haar is maar de werkgever van haar moeder, runnen ze een cabinet de cire. Hierin tonen ze de door Curtius en door Marie gemaakte wassenbeelden. Marie heeft het maken van wassenbeelden van Curtius geleerd, hij maakte deze beelden eerst enkel om anatomische lessen mee te illustreren, maar na zijn verhuizing naar Parijs heeft hij zich toegelegd op het maken van echte mensen, waarvan het beeld van Marie Jeanne du Barry, de maîtresse van Lodewijk XV er een was.

Marie mag aan het hof lesgeven en vervreemd daardoor iets van haar moeder en oom, omdat zij het normale leven meemaken en het Marie aan het hof aan niets ontbreekt.
Doordat ze aan het hof mocht lesgeven wordt ze door de revolutioneren gearresteerd en gevangen gezet, ook haar moeder komt in het gevang terecht. Deze stukken geven een goed beeld hoe het er destijds aan toe ging in de gevangenis en daar wordt je niet vrolijk van.

Het boek is in vijf delen opgesplitst die elk beginnen met een quote die vertaald wordt, deze tekst staat steeds op een mooi schutblad waarop de cover in grijstinten geprint is wat het een heel fraai geheel maakt.

Het laatste deel speelt een flink aantal jaren later en Marie heeft inmiddels twee kinderen. Dit laatste deel vond ik nog best wel intens want er gebeurde nog best veel al eindigde het met een open einde. Hoe het dan verder gaat met Marie werd heel beknopt in het nawoord verteld. Al met al een interessant boek over een vrouw die ik enkel van naam kende.

Characters = 7 | Atmosphere = 7 | Writing Style = 7 | Plot = 7 | Intrigue = 7 | Logic = 7 | Enjoyment = 8 | Score 7,14 = 4 sterren

Meer recensies van Francisca den Otter