bitter en een echt verhaal van het land

Friedl 11 januari 2022
dit boek draait om de familie Swart ( what is in a name), een blanke familie op het platteland van Zuid-Afrika. je maakt de kinderen mee na het overlijden van hun ouders. het is een aflopende zaak in deze familie, er komt niet veel goeds van. het lijkt alsof de belofte die moeder hun hulp heeft gedaan de hele familie opbreekt, juist omdat hij niet wordt nagekomen, tenminste.. het verval in deze familie is schrijnend en weggezet tegen de historische ontwikkelingen in de laatste 10/20 jaar van Zuid-Afrika. moeilijk om om te gaan met een erfenis, met een belofte, met kinderwens, met de veranderende verhoudingen tussen de diverse bevolkingsgroepen, arm en minder arm, oud versleten geld versus nieuwe rijken, corruptie en politieke ontwikkelingen. het geheel wordt in 3 delen beschreven waarbij je een monologue interieur van de verschillende hoofdpersonen krijgt. rauw en eerlijk en vaak ook tamelijk grappig, erg knap hoe de schrijver deze pure gedachten van mensen woorden weet te geven. tegelijk vind ik het ook een triest boek, de totale indruk die achterblijft stemt niet positief, maar dat is ook de bittere werkelijkheid. echt een schrijver van zijn land die het verdient om breed gelezen te worden maar dat zal wel lukken na het winnen van de Booker Prize 2021

Meer recensies van Friedl