het trieste lot van vrouwen...

Friedl 12 februari 2024
wederom een mooie van Arthur Japin, eigenlijk ben je bij hem altijd verzekerd van goede informatieve boeken, in dit geval over Anna Witsen ( en haar broer, de kunstschilder, Willem Witsen) en ten tweede schrijft hij 'lekker'.
het trieste lot van Anna is dat zij niet mag kiezen voor een carriere in de zang en de muziek, ten eerste als vrouw en ten tweede door haar hoge afkomst. mooi beschrijft Japin hier de sfeer van de studentikoze groep rondom Willem Witsen met bekende als Kloos, en het ontstaan van het blad De Nieuwe Gids. Japin is mooi stijlvast in zijn beschrijving van de tijd, de omgeving en het verschil qua kansen in deze tokd voor mannen en vrouwen. toch geef ik dit boek geen 5 sterren, en dat komt omdat het in zekere zin te lijden heeft onder de tijdsgeest van deze periode: namelijk het is deels ook saai en voorspelbaar. dat het leven van Anna een triest einde heeft kon je al lang van tevoren zien aankomen (spoiler). toch een mooi boek!

Meer recensies van Friedl