wel of niet joods zijn en voelen

Friedl 15 maart 2022
dit debuut van Judith Fanto gaat over Geertje die in de 90er jaren studeert,en de geschiedenis van haar familie die afkomstig is uit Oostenrijk, deze familie maakt daar de opkomst van het Duitse fascisme mee. de hoofdstukken worden afwisselend vanuit de hoofdpersoon van nu en haar oudoom Victor verteld.dat is soms wat verwarrend, vooral omdat er in de oude geschiedenis veel namen worden genoemd. het boek zou daarom uitgebreid mogen worden met een stamboom. Geertje wil zich Joods voelen en zijn en verandert haar naam naar Judith, zij is daarmee waarschijnlijk het alter ego van de schrijfster. de 90er jaren en de studentenwereld worden wat oubollig beschreven, het komt voor mij niet echt tot een verdieping van de persoon Geertje/Judith. de oudoom Victor op wie Judith zou lijken wordt tamelijk clownesk neergezet, een charlatan met een goed hart, en als extra persoon wordt een pleegzoon van de familie opgevoerd Bubi, die een soort volkstaal zou spreken. de vele Joodse woorden worden achterin het boek vertaald maar dit steeds opzoeken haalt ook de vaart uit het lezen. tegen het eind van het boek zie je een bepaalde ontwikkeling al hoofdstukken tevoren aankomen, hoewel er dan nog net een andere draai aan wordt gegeven. alles bij elkaar: een interessante familiegeschiedenis maar dat is niet genoeg om er een goed boek van te maken, toch wel een beetje jammer

Meer recensies van Friedl