nobelprijswinnaar?

Friedl 27 februari 2024
Voor onze leesclub las ik dit boek. altijd fijn om iets te lezen dat buiten je comfortzone ligt en waardoor je gedwongen wordt een ander soort boek te lezen. het viel niet helemaal mee deze keer, het boek geeft zich niet makkelijk. zeker in het begin was het voor mij onduidelijk waar en wanneer het boek zich afspeelt, later krijg je daar meer zich op. de geschiedenis van Yusuf is een verdrietig maar waarschijnlijk ook realistisch verhaal van een jongen die uiteindelijk niet meer bij zijn ouders kan blijven en van alles en nog wat meemaakt. waarbij het verhaal van Afrika en zijn verschillende volken en stammen zo in het begin van de 20ste eeuw nog altijd een ruw, wild en onzeker bestaan laat zien. de taal is een reden voor veel ccommunicatieproblemen, evenals de oude gebruiken en de verschillende religies. de onduidelijkheid over het opgroeien en de positie van Yusuf zijn een mooie metafoor voor het leven in deze tijd en plaats. geen slaaf maar ook niet vrij, gebonden aan rituelen en positie in de maarschappij, en dan loopt daar ook nog de westerse overheerser rond, het beste is het motief van de çoming-of-age'uitgewerkt maar ook is er veel ruimte voor de spannende reizen die Yusuf maakt. hij is erg gevoelig voor de schoonheid in het landschap en de tuin, het paradijs? een interessant uitstapje naar een Afrikaanse schrijver maar ik zal niet snel naar een ander boek van zijn hand grijpen.

Meer recensies van Friedl