bijzondere constructie

Friedl 13 maart 2022
dit boek had een goede recensie in mijn dagblad, de tekst was ook wervend geschreven, ik kende deze schrijver niet dus het boek gekocht. en eigenlijk heb je 3 verhalen in een. en alles heeft te maken met de dood. in het eerste verhaal leer je Aimee kennen, zij heeft psychische problemen en sterft, zij is goed en indringend beschreven, je proeft haar mentale achteruitgang en haar verlies van hoop, tevens ervaar je hoe ze grip probeert te houden maar het toch verliest, het is makkelijk om je in haar in leven. op de achtergrond is haar man Adriaan in dit verhaal aanwezig en hij is de hoofdpersoon in het middelste verhaal, hij blijft voor mij een afstandelijke persoon , somber, rouwend maar ook niet goed invoelbaar. hij probeert zich in te graven in het verhaal van keizer Hadrianus en dan vooral zijn laatste levensdagen. dit volgt dus in het derde deel, je volgt de keizer op zijn reis naar de villa waar hij zal sterven. dit deel vond ik erg goed beschreven hoewel factcheckers hier en daar hun wenkbrauwen zullen fronsen. de keizer sterft uiteindelijk en dan is het einde van het boek geschreven. het is knap hoe deze 3 verhalen zo verteld worden maar het heeft ook iets gekunsteld, de classicus Adriaan is een man die moeilijk sympathie oproept bij de lezer ( bij mij) daardoor blijft het middendeel voor mij het minste. alles bij elkaar een interessante schrijver om van gelezen te hebben, maar ook niet helemaal geslaagd door de zeer verschillende verhalen en intensiteit, vandaar toch maar 3 sterren

Meer recensies van Friedl