Mooie historische roman!

Gea L 23 juli 2023
Omdat ik al twee historische romans van Michelle Visser met plezier gelezen had, heb ik me aangemeld voor de leesclub van De vloek van kasteel Vrijborgh. En ik mocht meedoen!
Michelle Visser werkt als tekstschrijver. In 2005 komt ze erachter dat ze, net als haar grote voorbeeld Thea Beckman historische romans wil schrijven. Inmiddels heeft ze meerdere historische romans en feelgoodboeken op haar naam staan.
Voor het schrijven van de historische romans bezoekt ze musea en gaat ze op internet op zoek naar informatie over het onderwerp waarover ze wil gaan schrijven. Sterke vrouwen spelen een grote rol in haar boeken.

De vloek van kasteel Vrijborgh speelt zich af in Kampen, Deventer en Zwolle, drie belangrijke Hanzesteden uit de Middeleeuwen.
Ridder Jan doet er alles aan om zoveel mogelijk macht te krijgen, dit ten koste van zijn gezin.
De oudste zonen volgen hem, maar zoon Joris ziet zichzelf niet als ridder, hij wil graag koopman worden. Omdat ridder Jan het hier niet mee eens is, stuurt hij Joris naar een klooster in Zwolle. Joris ontsnapt en wordt gelukkig in Kampen.
Dochter Beatrijs voldoet ook niet aan vaders verwachtingen. Omdat zij niet mag trouwen met de man van wie ze van houdt, wordt ook zij naar het klooster gestuurd. Ze zoekt een manier om te ontsnappen, maar helaas lukt haar dat niet… In het klooster leert ze veel over het maken van medicijnen en het genezen van mensen en maakt ze er op die manier het beste van.
Aan het eind van het verhaal geeft de schrijfster een mooie positieve draai aan het verhaal.

Ik vind de cover erg mooi. Het is duidelijk dat het om een historische roman gaat. Maar de foto schept wat mij betreft ook verwachtingen, die niet uitkomen. Het boek is goed opgebouwd, speelt zich af van 1323 tot 1371, onderverdeeld in korte hoofdstukken. Het is door de kop van de titel steeds duidelijk waar en wanneer het hoofdstuk zich afspeelt. In de verantwoording staat wat achtergrondinformatie over o.a. personen die echt geleefd hebben. Een mooie aanvulling. Wat mij betreft had er nog wel een tijdlijn bij gemogen, waardoor de geschiedenis in één oogopslag te zien is.
Ik heb het boek met heel veel plezier gelezen en geef het 4 sterren.

Meer recensies van Gea L