Wat een aangrijpend verhaal!

Gea L 30 april 2021
Het boek speelt zich af begin jaren ’70. Het is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel wordt vertelt door moeder Ria, die veel van haar kinderen houdt, maar door de drank niet goed voor ze zorgt. In het tweede deel vertelt Jasmijn, het oudste dochtertje van Ria, haar verhaal. Vooral het deel vanuit Jasmijn maakt erg veel indruk. Hoe zij probeert om toch aan eten te komen, voor haar zusje te zorgen en elke dag op tijd op school te komen.
Het boek las heel gemakkelijk. Ik begrijp dat kinderen in zo’n situatie volwassener zijn dan hun leeftijdsgenootjes, maar hier en daar kwam Jasmijn echt te volwassen uit de hoek, terwijl de schrijfstijl wel kinderlijk aandoet (ook het deel van moeder Ria).
Ik hoop dat er in deze tijd meer aandacht is voor kinderen als Jasmijn. In het boek komt wel een maatschappelijk werkster voor die af en toe met de kinderen komt praten, maar ik heb het idee dat dat in toch maar heel weinig was….
Ik geef het boek 4 sterren.

Meer recensies van Gea L