Weer een prachtige historische roman

Gea L 23 februari 2020
Simone van der Vlugt heeft inmiddels al heel wat historische romans geschreven. Ze doet hiervoor eerst uitgebreid onderzoek en verwerkt de gevonden feiten in haar boeken. Voor dit boek verdiepte ze zich in het leven van Geertje Dircx, die samengeleefd heeft met Rembrandt na zijn huwelijk met Saskia.
Nadat Geertje na een kort huwelijk weduwe is geworden, gaat ze werken bij een familie in Hoorn. Dit doet ze jaren, maar wanneer haar werk daar stopt, gaat ze als kindermeisje bij Rembrandt en Saskia werken voor hun zoon Titus. Nadat Saskia is overleden leidt Geertje het huishouden in huize Van Rijn. Rembrandt en Geertje leven als getrouwd paar en Geertje krijgt de sieraden van Saskia. Wanneer de liefde van Rembrandt voor Geertje over is, wordt ze aan de kant geschoven. Met daaropvolgend een regeling en een rechtszaak. Uiteindelijk wordt Geertje opgesloten in het spinhuis, waar ze haar leven overziet.
In dit boek wordt een minder positieve kant van Rembrandt belicht.
Dit boek zet ik op mijn lijst met favorieten!

Meer recensies van Gea L