Onderweg

Gea L 16 oktober 2023
Het afgelopen jaar al meerdere boeken over wandelen gelezen, omdat ik zelf graag wandel. Zo kwam ik ook het boek Onderweg van Francine Postma tegen. Wij gaan graag op vakantie naar Scandinavië en dan met name naar Noorwegen. Dit boek gaat over de Francines wandeling over het St. Olavspad, dwars door Zweden en Noorwegen.

Francine Postma is journaliste. Dit is haar eerste boek. Ze beschrijft hierin haar belevenissen op het St. Olavspad, van Selanger naar de Nidaroskathedraal in Trondheim, maar ze schrijft tussendoor ook over haar thuis, haar man en hun twee jonge jongens.
Het boek is onderverdeeld in 37 hoofdstukken, elk beschrijft een dag van die vijf weken. Daartussenin staan korte stukjes over de etappes die ze loopt. De rustdagen worden ook beschreven. Achterin het boek staat nog wat praktische informatie over de route en een paklijst. Ook een kaartje van de route ontbreekt niet (voor- en achterin). En door het boek heen staan heel veel foto’s van de omgeving.
Francine beschrijft de natuur waar ze door loopt en de ontmoetingen met vooral de mensen op overnachtingsplekken. Ze overnacht soms bij mensen thuis, soms in een pelgrimshuisje, maar ook in een manege, een jeugdherberg (vroeger een huis voor speciale kinderen, waar nog de geest rondwaart van de toenmalige directrice) en in een gerestaureerd jachthuis, waar ook een sinistere sfeer hangt.
Het boek leest prettig en je voelt Francines gemoedstoestand. De ene keer zin om op stap te gaan, de andere keer dat ze bang is in de verder verlaten jeugdherberg, waar ze samen is met de geest van de directrice, de vermoeidheid en ook de blijdschap wanneer ze weer mensen spreekt.

Ik heb het boek met heel veel plezier gelezen en ga nu zelf weer aan de wandel! Ik geef het boek vijf sterren.

Meer recensies van Gea L