Met het lied in je achterhoofd

Gea L 02 mei 2020
Eva Vriend heeft uitgebreid research gedaan voor dit boek. Door naar de musea over de Zuiderzee te gaan en zich daar te laten voorlichten, maar ook door het organiseren van vertelcafés. Door deze vertelcafés kon ze verhalen van de bevolking in haar boek verwerken. Bij haar vorige boeken hoorde ze na het uitkomen ervan allerlei mooie verhalen, die ze dan niet meer kon toevoegen in haar verhaal.
Eens ging de zee hier tekeer is een non-fictie boek. Het verhaal draait om vier families uit Urk, Volendam, Spakenburg en Wieringen. Het begint in de tijd dat de Zuiderzee nog een zee was, vervolgens de aanleg van de Afsluitdijk en het droogleggen van o.a. de Wieringermeer, de Noordoostpolder en Flevoland.
Hoe was het voor de kustbewoners, die altijd met de rug naar het land leven om hun zee en hun leven op en rond de zee, te zien veranderen. Vissers zijn vissers en zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Ze passen zich aan de nieuwe situaties aan. Maar dat valt niet altijd mee met veranderende vissoorten en aangepaste wetten. Sommigen zoeken uiteindelijk een baan in een andere sector, maar veel van hen gaan ook dan nog graag af en toe mee op een kotter.
In het boek zijn kaarten van de Zuiderzee/IJsselmeer en stambomen van de families uit het boek opgenomen, waar je tijdens het lezen regelmatig in kunt kijken om het af en toe wat te verduidelijken.
Ik vond het een erg interessant boek en heb het met heel veel plezier gelezen! Vier sterren.

Meer recensies van Gea L