Ook het 10e deel is nog altijd boeiend (#2024-02)

Ger van der Pluijm 11 januari 2024
Je moet wel een hele rijke fantasie hebben om op basis van de vondst van één restant van de oermens een dergelijk interessant en boeiend boek te kunnen schrijven. William Sarabande, of beter Joan Cline, kan dat! Inderdaad staat ze op dezelfde hoogte als Jan Auel, die de serie 'Aardskinderen' schreef, zoals op de flaptekst aangegeven staat. Het verhaal gaat over een stam van het stamhoofd M'alsum met zijn vrouw, Hasu'u en 3 broers van M'alsum. Ze zijn op weg naar de oceaan, en trekken daarom door het woud. Ze worden overvallen door Wintergeesten, waarbij zowel Hasu'u als een broer van M'alsum dodelijk verwond raken. M'alsum maalt er niet om en laat ze stervend achter. Als de andere broers daar commentaar op hebben vermoord hij ze. Dan is hij nog alleen over en ontmoet een reus (van een andere stam met een iets andere achtergrond, die ook een andere taal spreekt). Deze 'reus', Kinap, wijst hem de weg naar de oceaan. Gaanderweg ontdekt Kinap de ware aard van M'alsum en laat hem kort bij aankomst alleen achter. Mooi verhaal met een goed slot, wat ik natuurlijk niet mag verklappen. Enig nadeel van dit boek is dat het al het voorlaatste in de serie "Kinderen van de dageraad" is, nog maar één te gaan, helaas.

Meer recensies van Ger van der Pluijm