Een thriller met een boodschap: tegen discriminatie

Ger van der Pluijm 15 augustus 2019
Zoals vaak in een thriller begint het boek met een lijk. In dit boek van lieneke Dijkzeul is het lijk het lichaam van een gefortuneerde man, Richard Verkallen, uit een rijke familie. Hij is getrouwd met een Somalische - Asli, wat helemaal tegen de zin is van zijn vader. Die daar nooit een geheim van heeft gemaakt ook niet in het bijzijn van Asli.Omdat het lijk nog niet gevonden is Wordt Richard als vermist opgegeven en gezocht door de politie. Dat gaat niet snel genoeg in de ogen van de vader, dus begint de vader op eigen houtje een onderzoek. Als lezer weet je dan al dat hij niet meer leeft! Als het lijk uiteindelijk gevonden wordt, is zijn telefoon verdwenen. Gestolen van het lijk door een dakloze. Ook dat weet je als lezer wel maar aanvankelijk is de politie daar ook niet van op de hoogte. Genoeg elementen om tot een spannend verhaal te komen, waarin discriminatie impliciet wordt veroordeelt, wat het boek nog meer inhoud geeft. Goede ontwikkeling van het verhaal met toch weer een verrassend slot, als was het wel een oplossing die me al lezend al eens door mijn hoofd was geschoten, waar weer vergeten door wendingen van Lieneke. Smaakt naar meer.

Meer recensies van Ger van der Pluijm