Eerder roman dan thriller

Helen Flood vertelt het verhaal van Sara. Sara is therapeut en heeft een relataie met Sigrud. Sigrud heeft het huis van zijn opa gekocht en samen zijn dit huis aan het opknappen. Helaas is buiten de therapeut ruimte van Sara, weinig gebeurt en zou het een goede kandidaat zijn voor het programma “ help mijn man is klusser”.

Wanneer het boek begint vertrekt Sigrud in de hele vroege ochtend om met zijn vrienden inneemt natuur te trekken. Om 11:00 spreekt hij Sara voicemail in met dat hij en zijn vrienden zijn aangekomen.

s’ Avonds bellen zijn vrienden Sara waar Sigrud blijft. Ze blijken helemaal niet zo vroeg te hebben afgesproken. Waar is Sigrud? Hij neemt ook zijn telefoon niet op.

Sara gaat alle emotionele fases door tijdens de afwezigheid van Sigrud. Ook lijkt er s’ nachts iemand binnen te komen in het huis en worden er dingen verplaatst of juist iets teruggebracht van Sigrud. Sara wordt steeds panischer.

Het hele verhaal wordt vertelt door Sara en bestaat uit het heden en de gedachten van Sara over de relatie van Sigrud in het verleden.

Helen Flood slaagt er niet helemaal in om de spanning over te brengen. Sara”s rol is nog al passief in het verhaal. Slecht op het einde is er een korte actie.

Het einde vond ik teleurstellend en zou mij meer angst geven, dan hele verhaal. Het verhaal lijkt niet af te zijn.

Qua taalgebruik wordt er veel spreektaal gebruikt. Leestekens worden niet altijd gebruikt. Verder wordt de lezer niet altijd goed meegenomen in de acties tijdens een scène. Waardoor je soms het verhaal even kwijt bent en moet herlezen. Ik ben absoluut geen taalnazi. Soms denk ik dat iets van leesblindheid heb. Dus als ik last heb van het taalgebruik, dan is het echt erg. Hier had nog wel aan geschaafd mogen worden door de uitgever.

Ik zie Sara ook absoluut niet als seriepersoon voor me. Veels te passief. Een vervolg op dit boek zal er ook niet komen denk ik. Anders denk ik het maar even oversla.

Toch is het een aardig verhaal, maar ik vind het eerder een roman dan thriller. Dat komt mede omdat de synopsis een deel van het plot verklapt. Maar ook de passieve houding van Sara maakt het niet makkelijker voor de lezer.

Omdat het een debuut is en voor de moeite 3 sterren.

Meer recensies van Gerrie van den Berg