Geniale start van een serie of matige thriller

Gerrie van den Berg 05 september 2023
Jackdaw is het vijfde boek van Daniel Cole. Na de ragdoll trilogie en de standalone mimic, is Jackdaw. De ragdoll serie was het bindwerk van het boek zichtbaar. Een goede verwijzing naar Ragdoll. Mimic had dit niet meer, maar Jackdaw wel. De reden is mij nog onduidelijk. Is het gewoon voor de herkenbaarheid of is het omdat Henry de privédetective in het boek aan de touwtjes trekt? Ik weet het nog niet.

Het verhaal gaat over dat een seriemoordenaar in London actief is. Vanwege de 3 strepen op de wang heeft de media hem de Jackdaw(Kauw) genoemd. Scarlett Delaney is rechercheur in deze zaak. En komt in contact met de “privédetective” Henry Devlin.

Scarlett is een beetje naïeve rechercheur die het liefst alleen op zoek gaat en daarbij alle protocollen negeert. Henry blijkt een hele slimme detective te zijn die Jackdaw-killer snel door heeft. Henry combineert zijn vak met het beroep van huurmoordenaar.
Nou lijkt het wel een beetje op elkaar. Je moet je beoogde object zijn gewoontes analyseren en daarna schiet de detective plaatjes en de huurmoordenaar lood.

Daniel Cole was voordat hij auteur was een ambulancebroeder. Dat zie je terug in het boek. Want het boek leest als een ambulance met sirene die zich met gezwinde spoed door het verkeer loost en daarbij niet kijkt naar enige verkeersregels. Geen tijd om te stoppen of op details te letten.

De moorden volgen elkaar behoorlijk snel op. Het boek lees je werkelijk echt snel uit. Maar soms lijk je dan iets gemist te hebben. Maar als je het terugleest, is dat niet zo. Bepaalde scènes hebben naar mijn mening meer uitleg nodig. Zoals slachtoffers soms zeggen dat het in een slowmotion gebeurde waarbij men alle details in het geheugen heeft vastgelegd, is het niet bij Jackdaw. De actie is in “a-flip” second weer voorbij als de werkelijke tijd. Het boek had wat mij betreft best 100 pagina’s meer mogen hebben. Want voor de hoeveelheid actie is 315 pagina’s best weinig.

Verder is er ook ruimte voor humor in het boek, waardoor het een beetje clownesk aanvoelt. Persoonlijk heeft mij dit niet gestoord, maar ik kan begrijpen dat dit voor sommige lezers storend is.

Voor mezelf voelt het boek als onvoltooid. Het boek roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Het is mijn ogen eerder een boekdeel. Maar dat weet ik pas werkelijk als ik het volgende deel heb gelezen. De vraag is : is Jackdaw een geniale start van een serie of matige thriller?

In deze recensie beoordeel ik het boek en dan is een matige thriller. 3 sterren

Een voordeel, omdat het zo snel leest kan je bij deel 2, deel 1 makkelijk herlezen.

Meer recensies van Gerrie van den Berg