de schrijverkunst van Sebastian Fitzek

Fitzek schrijft hele bijzondere thrillers. Soms is het uitgangspunt van het boek dat het meer fantasie lijkt dan een thriller. Soms is de opzet van het boek een waarlijk kunststukje. En soms beide.

In het geschenk is de opzet van het boek het kunststukje. Want de proloog is in werkelijkheid de echt epiloog van het boek. Daar kun je lezen hoe het echt eindigt. Toch is het epiloog aan het einde van het boek een volwaardig einde. Met een beetje nadenken lees je het echte einde.

Milan is analfabeet in de zwaarste vorm. Hij ziet bij een stoplicht een peuter met een tekst. Hij kan de tekst onthouden, maar eer dat hij de boodschap heeft begrepen, is de auto allang vertrokken. En dan begint eigenlijk het verhaal van Milan.

De rollercoaster die daarop volgt verteld het hele verhaal van Milan. Van begin tot het einde en zoals bij een echte rollercoaster is het eindpunt ook weer het beginpunt.

Het boek geef je een uniek inkijkje in het leven van een analfabeet. Op zich is dat al een bijzonder uitgangspunt. Het andere uitgangspunt is of een kind tot het kwaad geboren kan zijn ?

Het is dus geen gebeurtenis die hier beschreven wordt, maar een levensverhaal. Als ik dan toch enig kritiek mag leveren is dat het veel is. Maar dat mag de pret niet drukken.

karakters is zeer goed uitgewerkt. Taal is eenvoudig. Plot is misschien wel moeilijk door het schrijverstrucje.
Daarom 4 sterren voor deze magnifieke thriller.

Voor deze magnifieke thriller de volle 4

Het begint in de gevangenis. En

Meer recensies van Gerrie van den Berg