Duister boek legt de klasse justitie bloot

Gerrie van den Berg 03 januari 2022
Het nieuwste boek van Robert Bryndza - Vallend Duister is een bijzonder thriller, die naar mijn mening meer is dan een gewoon verhaal.

De Kate Marshall en Tristan hebben hun eerste echte zaak als privédetectives. Ze worden gevraagd om een cold-case uit te zoeken. De jonge journaliste Joanne Duncan is 12 jaar geleden verdwenen. Haar moeder vraagt om een laatste poging te doen om haar dochter te vinden. Joanne had vlak daarvoor een succes met een verhaal over een Politicus, die daardoor zijn zetel verloor.

Bij het doorzoeken van het dossier komt al snel twee namen jonge homoseksuelen te voorschijn, die allebei daarvoor zijn verdwenen. Beide vermissingen zijn onopgelost en niet erg serieus onderzocht door de politie. Ze komen uit een laag sociaal milieu /tehuis en soms met strafblad. Niet mist deze jongens Dus kreeg het ook weinig aandacht. Kate legt een link tussen deze zaken en blijkt een serie moordenaar op het spoor te zijn, die nog steeds actief is.

Echt boek legt ook de klasse justitie bloot die in velen landen heerst, maar het sterkst toch wel in Engeland. De ons kent ons cultuur en elkaar het handje boven het hoofd houden is eigenlijk wel overal aanwezig. Dan telt een jonge homoseksueel zonder familie uit een laag milieu amper bij de politie. Natuurlijk zijn dit moeilijkste vermissing. Bryndza laat zien dat een andere vermissing v gewoon weer naar huis is gegaan.
Misschien onbewust ontstaat hierdoor een soort klasse justitie. En dat legt Bryndza feilloos bloot.

Ondanks mijn vermoedelijk dader juist was, heeft Bryndza nog een hele originele plottwist voor je in petto.

Ik heb het boek 4 sterren gegeven, waarom omdat er toch wel een paar openeindjes zijn, die nooit duidelijk worden in het boek. Verder echt een mooi boek.

Meer recensies van Gerrie van den Berg