Frank van Zwol neemt je mee op een avontuurlijke vakantie.

Gerrie van den Berg 13 januari 2021
Frank van Zwol is een avonturier en doet veel reizen in onherbergzame gebieden. Deze reizen gebruikt hij voor zijn verhalen. En dat voel je in zijn verhaal.

Dit verhaal speelt zich af in Spitsbergen. De ruwheid van natuur, de rust, de stilte , maar ook de lokale bevolking worden erg goed beschreven dat je het gevoel heb dat je er bent.
Een zoekactie op Google en je hebt de beelden. Ook de geschiedenis van Spitsbergen speelt een belangrijke rol. Vooral de crash van een Russische vliegtuig staat centraal in dit verhaal.

Je krijgt dus een fictief verhaal in een reële omgeving. Dat zijn voor mij heel veel pluspunten.

De hoofdpersoon Tom Brandt is dan wel werkzaam voor de MIVD, maar hier geen Jack Reacher, James Bond of Jason Bourne achtige figuur. Tom Brandt is een fijn karakter waar iedereen wel een deel van zichzelf herkent en eigenlijk best wel normaal. Hij is naast “spion” ook gewoon vader met ex-vrouw die hem regelmatig bericht of hij zijn vaderlijke taken wel nakomt.

Heel sterk vond ik de korte terugkomst van Tom Brandt in Nederland. De hectiek van de Nederlandse samenleving staat zo sterk in contrast met het rest van het verhaal, dat dit de rust nog sterker maakt.

Het woord gebruik is simpel en het boek leest vlot. Nergens zakt het verhaal in. Aan de ene kant wil je doorlezen aan de andere kant wil googelen.

Een sterk plot. Pas als je leest weet je dat het verhaal aan het einde is. En dat houdt er de spanning in.

Dit smaakt naar heel veel meer boeken van Tom Brandt. Ik heb ontzettend veel leesplezier en opzoekplezier gehad van dit boek. Dit is echt een aanrader en 5 sterren.

Meer recensies van Gerrie van den Berg