Onverwachts goed boek

Gerrie van den Berg 23 februari 2021
Na het lezen van de recensie van Kees van Duyn en wat andere recensies zag erg op tegen dit boek. Het boek heb ik via bookchoice gekregen en ik lees of luister altijd elk boek. Het luisterboek doet er maar liefst 21,5 uur over. Dus dat wordt een hele kluif. Dan elke dag maar een uur luisteren.

Wat schept mij verbazing: ik wordt gelijk gepakt door het boek. En eigenlijk kon ik niet stoppen met luisteren. Zaterdag begonnen en aan het eind van het weekend had ik ruim 12 uur gelezen, maandag ook nog 6 uurtjes en dinsdag was het boek uit.

Wat pakte mij in dit boek wat volgens vele elke vorm van spanning mis.

De 28 jarige Toby heeft een onbezorgde jeugd gehad en is altijd goed weg gekomen. Waar een de mededader een zware straf kreeg, kwam hij met een lichtere straf weg. Hij noemt zichzelf een zondagskind. Op zijn werk heeft hij ook weer een vergelijkbare situatie.

De drank vloeit in overvloed als hij diameter zijn vrienden viert. Wanneer hij laat thuiskomt en weer wakker wordt, blijken er inbrekers in zijn woning te zijn. Het wegjagen mislukt en hij wordt volledig mishandeld tot dat hij bijna dood is. Lichamelijk knapt hij wel op, maar geestelijk heeft hij een klap gekregen.

Zijn ouders stellen voor dat hij een paar weken bij zijn vrijgezelle oom intrekt. Zijn oom is terminal en heeft gezelschap nodig. En dan wordt er een lijk in de tuin van zijn oom gevonden.

Het blijkt een vermiste vriend uit zijn jeugd van Toby te zijn. Maar de mishandeling heeft ook een hersenbeschadiging opgeleverd en hij kan er niks meer van herinneren. Toby gaat op onderzoek uit wat er gebeurt is die zomer.

De spanning zit voor is zijn onwetendheid. Is hij zelf misschien wel de dader? Hij kan zichzelf niet meer vertrouwen. Zijn gevraag in zijn omgeving levert de benodigde spanning op.

Ik vond het een intrigerend verhaal, met zelf een paar flinke plotwendingen.
Misschien ligt het aan de verteller van het boek, maar ik heb er echt van genoten, hoe walgelijk het verhaal ook uiteindelijk ook eindigt.

Ik kwam uiteindelijk op 4 sterren. Want meer actie had best gemogen.

Meer recensies van Gerrie van den Berg