Ethische thriller geeft een kijkje in de toekomst

Gerrie van den Berg 14 november 2021
Steven van Belleghem is een bekende Spreker van managementpresentatie over innovatieve technieken. Hij helpt hiermee bedrijven om een innovatievere aanpak te adopteren. Naast de managementboeken en presentaties schrijft Steven sinds kort ook thriller waarbij Steven zijn de informatie uit zijn presentaties extrapoleert naar een toekomstige omgeving. Upgrade is de tweede thriller met Romy Bell als hoofdpersoon.

Romy Bell is nu de directeur van ethische waakhond. Ze heeft die dag een inval gedaan bij een laboratorium waarbij men genetische perfecte baby kan bestellen. Na een ritje hyperloop naar Parijs, heeft ze een etentje met een vriendin en dna- wetenschapper. De vriendin wordt de volgende dag dood gevonden. De vriendin is vermoord met een persoonlijk virus. Een virus wat alleen op haar dna werkt en de gastvrouw dood. Romy is de laatste persoon die volgens alle camerabeelden haar heeft gezien. Romy is de hoofdverdachte.

Ik heb ook de managementboeken gelezen en zijn presentaties gezien. Het is knap hoe hij de informatie van zijn presentaties kan ombouwen in een verhaal. In het eerste boek was de thriller vooral opgebouwd als achtervolgings actiethriller. Nu weet Steven zich te groeien als thrillerschrijver door de meer onderhuidse spanning te creƫren.

De karakters zijn wel beter als voorheen, maar beweegreden van daders blijven oppervlakkig. Hier kan Steven zeker als schrijver nog groeien.

Originaliteit is goed geen sciencefiction, want alle technieken zijn er nu al, maar staan nu in de kinderschoenen. Het geeft je dus een unieke inkijk in de nabije toekomst.

Plot is ook prima.

Uiteindelijk is mijn waardering gelijk aan Eternal, 3 sterren. Echter Eternal zat aan de onderkant van de 3 en Upgrade aan de bovenkant. Ik heb alle vertrouwen dat Steven een vervolg de 4 sterren kan halen.

Meer recensies van Gerrie van den Berg