Bijzondere aanklacht tegen de doodstraf

Gerrie van den Berg 22 december 2022
Voor de LS sterrenthriller mocht ik Steve Cavanagh "Advocaat van de Duivel" lezen. De zevende thriller van Steve Cavanagh en de zesde thriller met Eddie Flynn in de hoofdrol.

Eddie wordt gevraagd om de jonge moordverdachte Andy Dubois te vertegenwoordigen in een andere staat. Andy wordt verdacht van de brute moord op een jonge vrouw. De officier van Justitie Randall Korn staat bekend als de koning van dodencel. Al in de proloog hebben we Randall al een beetje beter leren kennen. Wat hij duidelijk laat merken is dat hij er van geniet als een gevangen wordt geëxecuteerd op Yellow mama, de elektrische stoel. De kans Andy Dubois ook op Yellow Mama terecht komt is zeer groot. Andy zegt onschuldig te zijn, maar het bewijs zegt iets anders. Andy kan zich geen goede en dure advocaat veroorloven. Maar de Eddie opdrachtgever regelt dat Eddie de zaak wel kan oppakken.

Eddie krijgt te maken met een zeer corrupt systeem en het is eigenlijk vechten tegen de bierkaai. Eddie heeft in de laatste boeken een heel team en gelukkig komt het team hem helpen. Samen staan ze sterk, maar de strijd vergt echt het uiterste van het team, want Randall Korn heeft een enorme hoeveelheid trucen achter de hand.

Het resultaat van dit alles is een zeer spannende thriller met regelmatig een plot twist s. Het lijkt een moderne versie van Kafka's Het proces.

Steve Cavanagh woont in Belfast Noord-Ierland. Naast nu schrijver is hij advocaat burgerrecht. Gezien zijn specialisme kan ik mij voorstellen dat de doodstraf een doorn in het oog is van Steve. Geen enkele straf is zo definitief als de doodstraf. Als men ziet hoeveel mensen onterecht de doodstraf hebben gekregen, is dit vreselijk. Voor de echte schuldige daders vinden de nabestaande van de slachtoffers de doodstraf te licht. Dat de officier van Justitie hier als een soort "serial killer" afschildert, is voor mij duidelijk een aanklacht van Steve tegen de doodstraf. Juist niet te wijzen op de slachtoffers, maar door degene aan te pakken die de doodstraf eisen. Nog steeds is de doodstraf een geldig straf in meer dan de helft van de staten van de Verenigde Staten.

Taal gebruik: geen moeilijk taal gebruik en geen vaktermen die niet worden uitgelegd. Het rechtsysteem wordt duidelijk uitgelegd.
Opbouw: eigenlijk is van het begin spannend.
Originaliteit: Legal thrillers is een bekend fenomeen. Dat de officier van Justitie geniet van de doodstraf en een soort "legale" seriemoordenaar is , is echt uniek.
Karakters : Karakters zijn goed uitgewerkt. Ik heb genoten van Randall Korn. Een karakter wat onzettend goed is in slecht zijn. Maar er zijn wel veel karakters en daardoor wordt het best wel een drukke bedoeling.
Plot: Sterk plot en diverse plottwists. Hoewel ik de verklaring van de echte dader van de moord

Conclusie : Een heel goed boek, Ik vind er iets te veel karakters in zitten die de verteller zijn. Dat was in andere boeken van Steve beter. Ook de verklaring van de echter dader vind ik niet heel geloofwaardig. Maar verder erg genoten van dit boek. 4 sterren.

Meer recensies van Gerrie van den Berg