Orakel een thriller met een randje horror

Ik zeg maar direct, ik ben geen liefhebber van horror. Maar dat wij niet alles weten, daar geloof ik wel in. Het moet voor mij nog steeds realistisch zijn.. Maar hoeveel thriller hebben geen ongeloofwaardig elementen.

Als de schrijver de grens opzoekt van het bovennatuurlijke, dan ik dat nog steeds hebben. Je kunt natuurlijk zeggen dat het ongeloofwaardig is. Functioneel horror. Thomas Olde Heuvelt schrijft op deze wijze..

Als Luca Wolf en Emma Reich naar school fietsen doemt er tussen de mist flarden een oud voc-schip op de orakel,. Emma en Luca gaan op onderzoek uit. Als Emma door een Luik gaat verdwijnt ze. 2 klasgenoten komen ook. Geloven Luca niet en gaan ook door het Luik. Ook de vaders van Emma en Luca , een buurtbewoner en 5 opgeroepen agenten verdwijnen allemaal door het Luik..

De geheime dienst heeft het druk mee om alle verhalen te ontkrachten, want een raadsel als dit trekt Nederland niet. Grim uit Hex is gepensioneerd en wordt erbij gehaald om het raadsel van orakel te verklaren.

Het boek bestaat uit 5 delen, die afgewisseld worden met 6 korte verhalen in het verleden. Van proloog en afsluitend een epiloog. De vijf delen kun je zien als de het mysterie , de cover up, actie achtervolging, het orakel, ontknoping, en afronding(epiloog).

Qua horror zit een beetje in deel 3 en meeste in 4. In deel 5 vind ik meer fantasy. De tussen liggende delen zijn ook nog eens historisch educatief.

De diverse karakters zijn goed uitgewerkt. Je ziet diverse ontwikkelingen bij verschillende karakters. Sommige karakters worden steeds slechter en andere worden menselijker. Luca wordt van een naïef jongetje snel volwassen.

Het plot heeft veel fantasy elementen, maar is zeker zeer spannend.

Eigenlijk kan ik niet anders zeggen dat ik genoten heb van dit boek. Ik kon het niet wegleggen en heb bijna 12 uur achter elkaar gelezen.

Dit is boek dat zowel thriller, fantasy en horror fans aanspreekt. Dat ga ik heel veel mensen aanraden. Wat ik ook trouwens met Hex heb gedaan. En daardoor een paar fans erbij heb gecreëerd.

5 sterren voor dit boek.

Meer recensies van Gerrie van den Berg