Een must voor geschiedenis liefhebbers

Gerrit Cazemier 09 januari 2020
Dichter in de jungle-Roelof van Gelder.
In het boek beschrijft Van Gelder het leven van John Gabriel Stedman die leefde van 1744 tot en met 1797. Het boek is gebaseerd op een boek van Stedman over een Nederlandse expeditie in Suriname tegen ontsnapte slaven. Ook zijn brieven , dagboeken en memoires die bewaard zijn gebleven waren een belangrijke bron voor dit boek. Het boek van van Gelder werd in 2019 bekroond met de Gerschiedenisprijs.
Het boek van Stedman is opgebouwd uit 5 belangrijke delen naast een voorwoord en een epiloog. In het eerste deel beschrijft van Gelder de jeugd en jonger jaren van Stedman. Stedman heeft Schotse roots en zijn vader dient in de Schotse brigade waar hij uiteindelijk zelf ook in gaat dienen. Het garnizoens leven wordt beschreven maar ook het gezin Stedman en de situatie in de Nederlanden komen aanbod. Van John Gabriel wordt o.a. zijn carrière uitvoerig benoemd. Ook de lastige en moeilijke keuzes die hij in zijn jonge jaren moet maken komen uitvoerig aan bod naast zijn omgang mert vrouwen
In het 2de deel wordt beschreven hoe hij naar Suriname reist. Uitgebreid wordt er vertelt over het leven in Paramaribo maar ook over het zware leven op de plantages en het verschrikkelijke leven van de soldaten in de jungle. Deze soldaten waar Stedman een van was moesten jagen op de marroons. De verschrikkingen en het leven van beide zijden worden gedetailleerd beschreven. Daarnaast is er veel ruimte voor het leven van Stedman maar ook van de andere soldaten in Paramaribo. Stedman sluit er een zogenaamd Surinaams huwelijk en krijgt er een zoon. Uiteindelijk moet hij na zijn diensttijd van 4 jaar weer terug naar Nederland met achterlating van vrouw en kind. Wel regelt hij een en ander voor hun toekomst.
In het 3 de deel is Stedman terug in Nederland. Dit deel gaat evenals hert eerste deel weer over zijn leven in Nederland , zijn huwelijk en uiteindelijke vertrek naar Engeland na zijn ontslag uit het Schotse garnizoen.
In deel 4 wordt het leven van het gezin in London , de geboorte van hun kinderen maar ook het leven op het platteland in Engeland en het werken en het tijdverdijf van de familie en vele betrokkenen worden weer stap voor stap beschreven. Steeds is er weer aandacht voor de details in het verhaal.
Deel 5 gaat over het boek dat Stedman uiteindelijk in Engeland schrijft over Suriname. De moeilijkheden bij het schrijven en het uiteindelijke verschijnen worden weer uitgebreid beschreven . Ook de dood van Stedman en de gevolgen voor zijn nabestaanden komen aanbod.
Van Gelder heeft het leven van Stedman zeer uitgebreid beschreven. Niet alleen zijn leven maar ook dat van zijn familie en kennissen. De gevoelens maar ook het denken van vooral Stedman komt uitgebreid op papier. Een groot deel gaat daarbij ook nog over zijn tijd in Suriname waarbij hij vlot, beeldend en gedetailleerd beschrijft wat Stedman ziet , voelt, doet en denkt. Niet alleen de flora en fauna komen daarbij aan de orde maar ook de economie het wonen, leven en werken van mensen. De slaven en marrons hebben daarbij zijn speciale aandacht. Daarnaast is er veel ruimte voor illustraties. Het boek is dan ook ruim voorzien van prachtig beeldmateriaal dat deels van de hand van Stedman is. Van Gelder heeft een vloeiende manier van schrijven. Het boek leest vlot maar geeft veel informatie . Ik vind het dan ook een echte aanrader voor de liefhebbers van geschiedenis. Voor mensen die meer over Suriname willen lezen zou ik het een must noemen.

Meer recensies van Gerrit Cazemier