Aanrader

gilliske 01 juli 2022
Het is moeilijk uit te leggen waarom ik dit boek zo goed vond. Feit is dat ik vanaf het begin moeite had om het boek neer te leggen. Het mysterie-aspect rond de afkomst van Willie prikkelde me. Ik werd meegezogen in haar drang meer te weten te komen over de geschiedenis van haar familie. Ik vond het boeiend samen met haar telkens een tipje van de sluier te lichten, iets meer te weten te komen, maar tegelijk met nieuwe vragen geconfronteerd te worden. De groeiende en veranderende stamboom en de foto's vond ik zeer fijne toevoegingen die mij des te meer prikkelden. Hoewel je dankzij het voorwoord heel goed weet dat de personages en locatie volledig fictief zijn, helpen ze mee de illusie scheppen dat je in een echt verhaal bent terechtgekomen, en helpen ze je nog meer te verliezen in dat verhaal.

Als liefhebber van het fantasy-genre bleek deze uitvoering van het magisch-realisme mij bovendien ook wel te smaken. Voor zover ik weet was dit mijn eerste kennismaking met dit genre, maar op basis van dit boek zal ik er makkelijk nog eens opnieuw voor kiezen. Ik vind het fijn dat bovennatuurlijke gebeurtenissen in het verhaal niet onthaald worden met veel 'oh mijn God' -poeha, maar eerder als iets normaals en vanzelfsprekends worden beschouwd.

De rode draad waaraan dit allemaal wordt opgehangen (ongepland zwangere dochter vlucht naar haar moeder in haar geboortedorp om zich in schande onder te dompelen) zorgt ervoor dat je de personages leert kennen als geloofwaardige dochter, moeder, vriend, .... Je ziet de karakters ontwikkelen, relaties vormen, groeien, veranderen. Het geeft wat extra diepgang aan het verhaal.

Wat mij betreft een aanrader, al besef ik dat zeker niet iedereen even enthousiast zal zijn over dit boek als ik.

Meer recensies van gilliske