Zee-zoektocht naar een identiteit

gilliske 07 februari 2024
Dit boek bracht ik mee uit een boekenruilkast. Op basis van de achterflap had ik me een kompleet verkeerde voorstelling gemaakt qua genre. Op basis van de verhaallijn - een vrouw met geheugenverlies gaat op zoek gaat naar haar identiteit én haar betrokkenheid in de verdwijning van een Fransman- verwachtte ik immers een thriller of mysterie in handen te hebben. Iets 'Jason Bourne'-achtig. Maar datDit boek bracht ik mee uit een boekenruilkast. Op basis van de achterflap had ik me een kompleet verkeerde voorstelling gemaakt qua genre. Op basis van de verhaallijn - een vrouw met geheugenverlies gaat op zoek gaat naar haar identiteit én haar betrokkenheid in de verdwijning van een Fransman- verwachtte ik immers een thriller of mysterie in handen te hebben. Iets 'Jason Bourne'-achtig. Maar dat is dus niet het geval.
Hoewel de verhaallijn wel degelijk zorgt voor de nodige spanning en een intrigerend mysterie, staat dit nooit op de voorgrond. Alle aandacht gaat naar de gedachtenwereld van de vrouw. En deze gedachtenwereld wordt even abstract en chaotisch neergepend als gedachten zich vaak in ons hoofd aandienen. En dit in een beeldende taal, die helaas niet echt aan mij besteed is. Waar ik initieel de schrijfstijl verrassend, nieuw en interessant vond, merkte ik dat hoe verder ik in het boek kwam, ik mijn 'geduld' met deze zwevende teksten begon te verliezen. Dat ik mij moest tegenhouden om niet diagonaal door deze fragmenten te snellen om enkel nog op de verhaallijn in te zoomen.
Misschien dat de stijl meer resoneert met mensen met een grotere affiniteit voor zeilen en het leven op zee. Want als er iets is waaraan je niet kan ontsnappen in dit boek is het overduidelijk een grote liefde of zelfs passie voor het leven op zee! Of misschien herkennen meer kunstzinnig aangelegde mensen zich meer in de passie voor tekenen en schilderen van het hoofdpersonage. Ik kon me echter niet helemaal inleven in het personage en haar gedachtenwereld.
En toch kan ik het boek wel appreciëren. Zowel de verrassende verhaallijn als -gek genoeg- ook de 'saaiere' en vaak verwarrende gedachtenfragmenten.
Kortom: ik heb zeker geen spijt van de keuze voor dit boek en zie eens te meer bevestigd dat boekenruilkasten mij mooie boeken laten ontdekken die ik anders waarschijnlijk nooit gelezen zou hebben. is dus niet het geval.

Meer recensies van gilliske