Een reddingsboei van herkenbaarheid

gilliske 28 juni 2020
Dit boek lezen heeft me deugd gedaan!
Andere reviews halen aan dat dit boek geen oplossingen biedt... Wel, de eerste zin van de achterflap zou al duidelijk moeten maken dat dat ook niet de bedoeling is: "Ben je op zoek naar een boek boordevol – kuch – nuttige tips and tricks voor kers-verse mama’s en hun pasgeboren baby’s? Dan moeten we je teleurstellen."
Dit boek is eigenlijk bedoeld als oplossing op zich: door te lezen over de vele struggles die je als mama tegenkomt, over hoe andere mama's hier ook mee te kampen krijgen, hoe andere mama's hier (niet) mee omgaan, ... wordt je een beetje troost geboden en vooral het gevoel dat je niet alleen bent. Je bent niet de enige die het moeilijk heeft, die niet op de rooskleurige mama-wolk zit, maar die hard moet vechten om niet kopje onder te gaan.
Dit boek helpt je beseffen dat jouw reacties op het krijgen van je kersverse baby niet abnormaal zijn. Dat alle stress en verdriet en onzekerheid en emotionele rollercoasters ook bij andere mama's voorkomen en dat die gevoelens niet blijvend (hoeven te) zijn. Dat dit niet betekent dat je je kleine spruit niet graag (genoeg) ziet of dat je een slechte mama bent.
Ik vond in ieder geval een goede portie troost in dit boek en vooral ook vertrouwen dat het allemaal goed komt. Ik ben heel blij dat ik het gelezen heb.
Akkoord, je komt niet uit dit boek met een strak plan, een kaart die je de weg toont naar je roze wolk. Maar zoals gezegd, dat is ook niet de bedoeling.
Wel biedt het een paar ankerpunten, een paar inzichten en goede raad die je kunnen op weg helpen om de donkere, grijze wolken achter je te laten:

- Wees niet te hard voor je zelf, maar 'gentle' oftewel mild. Perfectie nastreven is niet nodig. Je best doen is goed genoeg.
- Laat je gevoelens toe. Probeer ze niet halsstarrig te onderdrukken. Je hoeft je er niet voor te schamen.
- Probeer te rusten waar mogelijk
- Neem niet te veel hooi op je vork. 'Laat de boel maar de boel zijn'. En aanvaard hulp uit je omgeving. Laat de controlefreak en perfectionist in je af en toe eens los.
- Vertrouw op je eigen buikgevoel. Elke baby is uniek en geen enkel tekstboek bevat 'De handleiding' van hoe je met jouw kindje best omgaat. Ook de goed bedoelde raad van vrienden en familie is niet noodzakelijk beter dan jouw eigen aanpak. Iedereen moet door een proces van trial and error en naarmate je je kleine schat beter leert kennen groeit je vertrouwen en kunde.
- Luister naar je lichaam. Dit zal aangeven wanneer je je grenzen (fysische en emotionele vermoeidheid) nadert. Ga op tijd op de rem staan!

Natuurlijk is dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. De auteurs beweren ook niet anders. Ze bedoelen dit boek geenszins als een echt zelfhulpboek. Ze bieden enkel een reddingsboei van herkenbaarheid die je uit de zee van 'alleen staan' en 'eenzaamheid' opvist en je laat inzien dat je niet alleen bent. Andere mama's ervaren gelijkaardige dipjes, zoeken ook tevergeefs naar die roze wolk en vinden uiteindelijk toch het echte moedergeluk.
Dus heb vertrouwen in de toekomst en wees mild voor je zelf. Je doet je best en dat is echt goed genoeg. Het komt allemaal goed!

Dit alles wordt aangeboden is een zeer makkelijk verteerbaar format - geen wetenschappelijke taal, geen ellenlange teksten, maar kort en to the point. Op smaak gebracht met stijlvolle foto's die mooi aansluiten bij de tekst. En leuke, gevatte citaten, spreuken en anekdotes om het geheel nog wat lichter te maken.
Kortom een zeer vlot leesbaar boek.

Meer recensies van gilliske