Wauw.. Zo mooi!

GraFie 05 april 2021
Gretl is een Duits meisje van 6 jaar dat samen met haar mama en oma in de trein zit op weg naar Auswitch. Wanneer de trein gebombardeerd wordt, duwt haar oma haar net op tijd uit de trein en kan ze ontsnappen. Haar mama en oma overleven het bombardement niet. Gretl is helemaal alleen en wordt door een man van 20 jaar ondergebracht in een huis in Polen. Zijn naam is Jakób en hij strijdt voor het Poolse verzet. Wat Gretl niet weet, is dat hij degene is die het bombardement plaatste. Jakób zelf dacht dat de trein een Duitse gevechtstrein was, en voelt zich heel schuldig over wat hij gedaan heeft. Daarom wil hij graag voor Gretl zorgen. Hij merkt al snel dat ze geen gewoon meisje is. Integendeel, Gretl is ontzettend slim en stiekem geniet Jakób wel van haar aanwezigheid. Maar omdat er eigenlijk geen plaats voor Gretl is in het huis waar hij woont, moet hij haar wegsturen. Hij stuurt haar naar Zuid-Afrika en hoopt dat ze daar een veel betere toekomst zal vinden. Maar ook al bevinden ze zich mijlenver uit elkaar, toch blijven ze aan elkaar denken. Zullen ze elkaar ooit nog terugzien?

'Het meisje uit de trein' is een heel bijzonder boek dat je onmiddellijk meeneemt in een wereld vol geweld, emotie en liefde. Tijdens het eerste hoofdstuk heb je totaal geen idee wat er aan het gebeuren is, waardoor je alleen maar nog nieuwsgieriger wordt naar het verhaal. De schrijfstijl van Irma Joubert is heel aangenaam om te lezen. Het boek geeft zowel informatie over de Tweede Wereldoorlog zelf als de gevolgen van de verschrikkelijke strijd. Voor mij was de band tussen Gretl en Jakób heel bijzonder en inspirerend. Ik vond het heel mooi hoe ze zelf tot de ontdekking kwamen hoe waardevol en uniek hun vriendschap eigenlijk was en hoe erg ze daarnaar verlangden. Gretl zelf is een heel sterk en inspirerend karakter. Hoewel ze op 6-jarige leeftijd al heel veel meegemaakt heeft, blijft ze positief en wil ze haar uiterste best doen om anderen te helpen. Ze probeert altijd om het beste te maken van haar situatie. Zo is ze ontzettend dankbaar wanneer ze door een Zuid-Afrikaanse familie in huis gehaald wordt.

Dit boek bevat een beetje van alles: liefde, vriendschap, spanning en nog zoveel meer. Absoluut de moeite waard dus om te lezen!

Meer recensies van GraFie