Spannende thriller met een schitterende epiloog

Greet Braem 04 oktober 2021 Hebban Recensent

Stel je voor, je man heeft het verkloot. Hij is nog slechts een schim van zichzelf en je huwelijksleven maakt een grote crisis door. Je denkt dat hij is vreemdgegaan met de au pair, maar is dat wel zo? Hoe dan ook heeft Mina het helemaal gehad met haar man Adam, en ze zorgt ervoor dat ze als stewardess wordt ingedeeld op de eerste non-stopvlucht van Londen naar Sidney. Vijf dagen zal ze van huis zijn, vijf dagen waarin Adam voor de vijfjarige Sophia zal zorgen. Wanneer vlucht 79 een paar uur in de lucht hangt, krijgt Mina een briefje toegestopt: ‘Volg onze instructies, dan zal je dochter blijven leven’. Ze is radeloos; natuurlijk wil ze de kapers niet helpen en honderden passagiers in gevaar brengen, maar kan ze lijdzaam toezien hoe Sophia’s leven bedreigd wordt? Een hartverscheurend dilemma dient zich aan.

Als insteek van een nieuwe thriller kan dit tellen. En eerlijk is eerlijk, het bedenken van spannende plots is Clare Mackintosh (1976) wel toevertrouwd. Na succesvolle titels als Mea Culpa en Ik zie jou is het met Gegijzeld opnieuw raak. De Britse auteur, die een jarenlange carrière bij de politie inruilde voor een bestaan als freelancejournalist, is inmiddels fulltime schrijver. Haar boeken worden in tientallen talen uitgegeven en zijn een wereldwijd succes. De Nederlandse vertaling ervan wordt sinds een paar jaar aan Jan Smit toevertrouwd.

Het boek bestaat uit een vijftigtal hoofdstukken en wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Op een enkele uitzondering na zijn het Mina en Adam die aan het woord zijn; elk op hun beurt doen ze hun verhaal in de ik-vorm. Mina bevindt zich het grootste deel van de tijd in het vliegtuig, terwijl Adam thuis angstige uren doormaakt. Tussendoor komen verschillende passagiers aan het woord, ze vertellen hoe hun leven eruitzag voor ze in het vliegtuig stapten. Voor de lezer is het aanvankelijk niet duidelijk of het om de kapers dan wel onschuldige reizigers gaat.

De personages zijn goed neergezet. Adam en Mina, het ideale stel, zijn elkaar kwijtgeraakt, maar willen beiden het beste voor hun dochtertje. Sophia, het geadopteerde meisje met hechtingsproblemen, zal tegen wil en dank een sleutelrol gaan spelen. En dan zijn er de passagiers met hun goede en vooral slechte kanten die tijdens een crisis naar voren komen. De bemanning die vecht om het er levend vanaf te brengen, de daders met hun ideeën en overtuigingen, allemaal spreken ze tot de verbeelding en krijgen ze een eigen identiteit.

De spannendste momenten van het verhaal zijn niet altijd daar te vinden waar je ze verwacht. Thuis bij Adam en Sophia is de situatie vaak gespannener dan in het vliegtuig; de sfeer in de lucht en het dilemma waar Mina mee worstelt komen soms niet beklemmend genoeg over. Net op tijd weet Mackintosh echter te scoren op het vlak van spanning, en hoe! Haar schrijfstijl is van in het begin meeslepend: eenvoudige taal, rechttoe rechtaan, met veel ruimte voor dialogen. Precies zoals de thrillerlezer het graag ziet.

Wanneer het boek op zijn einde loopt, laat de auteur nog even weten hoe het met een aantal van de betrokkenen gaat. We zijn dan drie jaar verder. Hoe verliep het proces en hoe werden de schuldigen gestraft? Konden de slachtoffers de draad van hun leven weer oppikken? Interessant, maar verbluffend wordt het pas bij de epiloog. Zo’n afsluitend stukje is vaak niet verrassend genoeg en evenzoveel keren voelt het overbodig aan. Niets daarvan bij Mackintosh, want zij zorgt voor een prachtige kers op de taart. Alleen al voor die laatste bladzijden zou je het boek een extra ster geven.

Gegijzeld is een thriller die goed geschreven is en sterk in elkaar zit. Niet op alle fronten even origineel en soms een tikje voorspelbaar. Toch stijgt het verhaal dankzij de personages, de ontknoping en de schitterende epiloog boven de middelmaat uit.

Meer recensies van Greet Braem