De laatste hoofdstukken redden de meubelen

Greet Braem 17 maart 2023 Hebban Recensent

De Zweedse Mikaela Bley (1979) heeft studies media en journalistiek achter de rug en was lange tijd werkzaam als inkoper voor TV4, een grote televisiezender in haar thuisland. Nu is ze voltijds thrillerauteur. Ze liet voor het eerst van zich horen met haar vierdelige serie over reporter Ellen Tamm. En hoewel Bley met Henrik Hedin een nieuw seriepersonage in het leven riep, kon ze nog niet definitief afscheid nemen van haar heldin, want in Sterf voor mij, vertaald door Corry van Bree, krijgt Tamm een kleine rol toebedeeld.

'De laatste hoofdstukken redden de meubelen, de ontknoping is ijzersterk en verrassend. ' - recensent Greet

In haar nieuwe boek neemt Bley de lezer mee naar het Zweedse Malmö, slechts door een brug gescheiden van het Deense Kopenhagen, en naar hoofdstad Stockholm. In het middelpunt van het verhaal staan de Zweedse Caroline en de Bosnische Gustav, het ogenschijnlijk perfecte stel. Zij heeft een succesvolle carrière als actrice achter de rug, hij heeft het in zakelijk opzicht helemaal gemaakt en verdient bakken met geld. Samen hebben ze twee kinderen en een derde is op komst. Wanneer op een dag Caroline en de meisjes op mysterieuze wijze verdwijnen – ze zijn ontvoerd, heet het al snel – is dat het startsein voor een grote zoektocht. Rechercheur Leia Kaplan, met Turkse roots, krijgt versterking van de gerenommeerde Henrik Hedin. Al snel wordt duidelijk dat ze met een bijzondere zaak te maken hebben, en dat de hoofdverdachte liegt. Maar waarover? En waarom?

Het zijn vragen die de lezer zowat het hele boek bezighouden. Er gebeurt weinig, heel weinig. Weliswaar verschuift het perspectief steeds tussen Caroline, Gustav en Hedin, waardoor het tempo hoog ligt, maar spannend wordt het niet. Je komt niet te weten waar Caroline zich bevindt, en er wordt eindeloos herkauwd dat Gustav iets verzwijgt, zonder dat duidelijk wordt in hoeverre dat iets met de ontvoering te maken heeft. Het politieonderzoek krijgt weinig aandacht; er zouden meerdere pistes gevolgd worden, maar welke dat zijn, blijft onduidelijk. Naar een paar maatschappelijke thema’s gaat wel de nodige aandacht. Zo is er het standenverschil dat aangekaart wordt, bijvoorbeeld arme versus rijke wijken in Malmö. En met zowel een Bosniër als een Turkse in het verhaal, kan het niet anders dan dat racisme en vooroordelen een rol spelen.

Sterf voor mij wordt, net als de latere delen van de serie, opgehangen aan het personage Henrik Hedin, die na zijn voetbalcarrière als ‘The Killer’ door het leven gaat. In dit eerste boek komen zijn kwaliteiten nog niet uit de verf, pas op het einde vangen we daar een glimp van op. Net als collega Leia Kaplan blijft hij onderbelicht. De grootste aandacht gaat naar het stel Caroline en Gustav. Zij is veel van haar pluimen verloren sinds ze getrouwd is en Stockholm voor Malmö verruilde, hij is een egoïst die kickt op macht en geld. Helaas voor het verhaal, en vooral de lezer, komt niemand sympathiek over. Het gemis van een personage om mee mee te leven, iemand waar we onszelf eventueel in herkennen, laat zich voelen.

Net wanneer je ervan overtuigd bent een heel doorsnee en vrij saai boek te lezen, komt alles in een stroomversnelling terecht en worden de antwoorden aangereikt waar al zo lang op gewacht werd. De laatste hoofdstukken redden de meubelen, de ontknoping is ijzersterk en verrassend. Sterf voor mij, het eerste deel in de serie met Henrik Hedin, wordt daardoor niet plots een topthriller, maar doet wel uitkijken naar een vervolg.

Meer recensies van Greet Braem