Geslaagde intrede van nieuw speurdersduo

Greet Braem 23 januari 2020 Hebban Recensent
Een boek geschreven door een duo, het is altijd bijzonder. Wanneer beide auteurs dan ook nog eens hun debuut maken in het thrillergenre maakt dat extra nieuwsgierig. Beiden zijn journalist: Kim Faber schrijft voor Politiken, een van de grootste Deense kranten en Janni Pedersen werkt voor TV2, een openbare televisiezender in Denemarken.

De eerste met wie we kennismaken in hun debuutthriller is rechercheur Signe Kristiansen. Terwijl ze op het punt staat van een welverdiende kerstvakantie te gaan genieten, ontploft er in hartje Kopenhagen een bom, die aan negentien mensen het leven zal kosten. De privéplannen gaan in rook op en Signe en haar team moeten zien te achterhalen of er sprake is van een oorlog tussen rivaliserende bendes of van terrorisme.

Ondertussen leren we ook Martin Juncker kennen. Hij is een vroegere collega van Signe en een van de beste moordonderzoekers van het land. Hij is echter voor onbepaalde tijd ‘verbannen’ naar een klein provinciestadje. Zijn taak is om daar voor rust te zorgen, want sinds de komst van een asielcentrum is die ver te zoeken. Plots krijgt hij een moordzaak op zijn bord en wordt hij geconfronteerd met mogelijke aanhangers van extreem-rechts, misschien zelfs met neonazi’s. Wat is de link met de explosie in Kopenhagen?

Twee locaties, twee perspectieven, heerlijk! Afwisselend ben je betrokken bij Signes zaak of die van Juncker. Het is onmogelijk uit te maken hoe Faber en Pedersen het werk ‘verdeeld’ hebben, de samenwerking lijkt bijzonder vlot verlopen te zijn. ‘Vinterland’ heeft een plot die staat als een huis, het verhaal is goed opgebouwd en nooit ongeloofwaardig. Goed geschreven bovendien, niet te eenvoudig, maar toch heerlijk leesbaar.

Met Signe en Juncker hebben de auteurs twee interessante personages gecreëerd. Ze zijn allebei getrouwd en hebben kinderen, maar (natuurlijk zou je bijna zeggen) gaat hun leven niet altijd over rozen. Het privéleven van Juncker, met zijn demente vader, krijgt misschien iets te veel aandacht. Toch gaat het boek nergens vervelen en wordt de draad van het speurwerk steeds tijdig weer opgepakt. Zowel bij de politie als bij de verdachten leren we nogal wat personages kennen; ze zijn allemaal levensecht neergezet en zorgen ervoor dat het verhaal heel realistisch aanvoelt.

Twee weken lang vertoef je in het gezelschap van de speurders. Hoe alles in elkaar zit, wie precies de daders zijn en hoe hun motieven eruitzien, dat alles kom je pas naar het einde toe te weten. De spanning is netjes gedoseerd, en wanneer er gemoord wordt, wordt er weinig aan de verbeelding overgelaten. Het einde van het boek is op zijn zachtst gezegd bijzonder. Hoe groot is de kans dat het er in de realiteit net zo aan toegaat?

Tijdens het lezen bekruipt je steeds één gevoel: Juncker en Signe lijken zeer geschikt om het nieuwe spraakmakende speurdersduo uit het hoge Noorden te worden. En ja hoor, in mei 2020 verschijnt in Denemarken ‘Satans sommer’, een nieuw boek met beide protagonisten in de hoofdrol. Faber en Pedersen zetten daarmee een volgende stap in hun thrillercarrière.

Deze recensie is gebaseerd op ‘Vinterland’, de originele versie van het boek.

Meer recensies van Greet Braem