Over het blijven geloven in je dromen

Habon 17 januari 2024
Voor Harper Collins Holland recenseer ik Madame van Jacobine van den Hoek.

"Madame" neemt lezers mee op een reis door het tumultueuze Parijs van de Franse Revolutie, bekeken door de ogen van de ambitieuze Marie Tussaud. Jacobine van den Hoek weeft op indrukwekkende wijze een verhaal van hoop, doorzettingsvermogen en liefde in de historische context.

Marie's verhaal begint voordat de hevigheid van de Revolutie losbarst. Een uitdagende omgeving voor een jonge vrouw met grote dromen. Het boek biedt een diepgaand portret van haar karakter, waarbij je getuige bent van haar groei van een naïef meisje tot een vastberaden vrouw met een duidelijk doel voor ogen. De rode draad van het verhaal is hoop, die als een anker fungeert te midden van de uitdagingen waarmee Marie wordt geconfronteerd.

Wat het boek extra boeiend maakt, is dat ik rond het kwart van het verhaal besefte dat Marie uiteindelijk Madame Tussaud wordt, de oprichtster van het wereldberoemde wassenbeeldenmuseum. Al had ik dit ook eerder kunnen weten als ik de ondertitel had gelezen.

De beschrijvingen van het leven in Versailles en daarna in Parijs zijn levendig en gedetailleerd. Hierdoor krijg je het gevoel dat je daar zelf loopt. Het boek vertelt niet alleen het verhaal over Marie's geschiedenis en groei, maar geeft ook de mogelijkheid om op een toegankelijke manier te leren over een stukje geschiedenis waar veel mensen misschien weinig van weten.

Ook al gebeurt er veel in het begin, toch voelde het tempo wat traag. Hierdoor kon ik het boek wat makkelijker wegleggen. Dit was voor mij niet storend. Als ik het boek weer oppakte, zat ik er gelijk weer in en vanaf de tweede helft heb ik het in een ruk uitgelezen.

Voor mij was "Madame" mijn eerste boek van Jacobine van den Hoek, en het heeft mijn nieuwsgierigheid naar haar andere boeken aangewakkerd. Ze deelde op Instagram dat ze ging beginnen aan haar volgende boek, dat het verhaal van Madame Curie zal vertellen. Nog een historische vrouw van wie ik alleen de naam ken maar nieuwsgierig ben naar hoe Jacobine haar verhaal zal vormgeven.

"Madame" is een aanrader voor liefhebbers van historische romans die op zoek zijn naar iets anders dan bijvoorbeeld Bridgerton. Het bevat een boeiend plot, interessante personages en een hoofdpersoon met zoveel hoop in haar lijf dat we er allemaal een voorbeeld aan kunnen nemen.

Vier sterren meer dan verdiend.

Meer recensies van Habon