Mooi verhaal met sterke boodschap

Habon 14 juni 2023
In "Het Cassandra complex" neemt Cassandra je mee in haar tijdreis perikelen. Op een vrij brute wijze komt ze achter haar nieuwe krachten. Hoe ze er aan komt en waarom ze die heeft gekregen is haar niet duidelijk. Dat lijkt haar ook niet te boeien. Wat haar wel bezig houdt is het feit dat ze op de zelfde dag is ontslagen en gedumpt is door haar vriend. Ze gebruikt haar nieuw geworven gave om haar relatie te redden en oh ja haar baan ook. Dat ze eigenlijk een hekel heeft aan haar werk is even niet relevant.

Het Cassandra complex is een feelgood met iets meer inhoud dan het gemiddelde boek in dit genre. Als fan van Griekse mythologie ging ik goed op alle verwijzingen en kan ik oprecht zeggen dat ik iets geleerd heb van dit boek. Wat ook mooi was om te zien was de groei die Cassandra meemaakte. Je ziet dat ze met de beperking die ze heeft toch stappen maakte. Het is mooi om via Cassandra een inkijkje te krijgen in het leven met autisme. Het maakt je bewust van de gedachte achter handelingen die voor jezelf als vreemd kunnen worden beschouwd maar doodnormaal voor een ander zijn. Inzicht kan uiteindelijk helpen om mensen met een beperking het gevoel te geven dat ze niet vreemd of anders zijn. Zelf ben ik slechtziend en ik vind het heerlijk om over personages als Cassandra te lezen die een beperking hebben, maar zich op hun eigen manier redden in deze wereld.

Verder moest ik tijdens het lezen van dit boek denken aan twee andere boeken: “Het Rosie project” van Graeme Simsion en “Langste kerst ooit” van Lisette Jonkman. Het voelde ergens als of dit boek de baby was van beide boeken. Een lekkere mengelmoes van tijdreizen en een hoofdpersoon met een vorm van autisme. Over tijdreizen gesproken. Ik vind het jammer dat er nul uitleg is geweest hoe Cassandra aan haar tijdreiskrachten komt. Ik kan mij voorstellen dat de auteur er niet een fantasy of sci-fi boek van wilde maken, maar toch. Het is zo’n belangrijk onderdeel van het verhaal dat het een gemiste kans is om de lezer wat context te bieden.

Toch, raad ik dit boek aan. Heb je dus deze aankomende vakantie een lange reis voor de boeg? Dan is "Het Cassandra complex" een prima reisgezel.

Meer recensies van Habon