IJzer sterk!

Habon 14 januari 2024
"Moorddeal" van Steve Cavanagh is zo'n boek waar je in moet komen, maar zodra je erin zit, is er geen ontsnappen meer aan. Eerlijk gezegd ben ik niet echt fan van de lopende band aan moorden die je in veel thrillers ziet, maar mijn nieuwsgierigheid won het dit keer van mijn smaak. Het plot is gewoon bizar sterk, en het einde? Chef's kiss. Zo onwijs sterk.

Het verhaal begint met Amanda en Wendy, twee vreemdelingen die elkaar toevallig ontmoeten in New York City. Al snel blijkt dat ze in hetzelfde schuitje zitten - alleen, eenzaam en op zoek naar wraak voor hun families. Samen smeden ze het perfecte plan: jij vermoordt voor mij, en ik voor jou.

Na ongeveer een kwart van het boek zat ik er helemaal in en kon ik niet meer stoppen met lezen. Cavanagh weet je aandacht vast te houden met onverwachte twists en een einde dat je niet ziet aankomen. Het maakt niet uit of het einde is zoals je het zelf zou willen, het is vooral belangrijk dat het knalt, en dat doet het zeker.

De personages dragen ook bij aan de kracht van dit boek. Sterk, maar tegelijkertijd kwetsbaar. Amanda en Wendy voelen als echte mensen met echte emoties, zij het met ongezonde en gestoorde gedachten. En dat schakelen tussen hun perspectieven geeft het verhaal zo'n diepte. Je kruipt echt in hun hoofd, voelt hun motivaties en vooral hun angsten.

"Moorddeal" was mijn eerste kennismaking met Steve Cavanagh, maar het wordt zeker niet de laatste. Als je een thriller zoekt die je op het puntje van je stoel houdt en je aan het denken zet, dan is dit jouw boek. Geloof me, je zult niet teleurgesteld zijn.

Meer recensies van Habon