Dylan staat centraal in Brieven aan Niemand. Dylan komt in de gevangenis terecht wegens het bezit van kinderporno. Onterecht, zo zegt hij zelf. Wanneer hij na vijf jaar vrijkomt denkt hij het ergste achter de rug te hebben. Dat blijkt echter anders te liggen. Zijn poging te integreren in de maatschappij lijkt minder eenvoudig dan hij had gedacht.

Met enige hulp vindt hij een baan en brengt zijn reclasseringsambtenaar Olivia daarvan op de hoogte. De twee blijken een bijzondere klik te hebben. Wanneer Olivia Dylan thuisbrengt, treffen ze zijn muur beklad aan. ‘Pedofiel’ staat er geschreven. Wanneer er vervolgens ook nog een bom door zijn brievenbus wordt gegooid en ze ternauwernood aan de aanslag ontkomen, neemt Olivia Dylan in huis. Dat maakt de situatie er echter niet eenvoudiger op. Dylan krijgt last van onverklaarbare aanvallen, mensen raken vermist en een traumatische gebeurtenis uit Dylans verleden wordt langzaam maar zeker naar boven gebracht.

Brieven aan Niemand is een spannend, enigs bizar verhaal met een hoge onwaarschijnlijkheidsgraad. Dat neemt echter niet weg dat het geheel bijzonder goed in elkaar zit en de insteek origineel is. De belangrijkste vraag waarop de lezer het antwoord wil weten is: was Dylan werkelijk onschuldig aan het hem ten laste gelegde? Dylan daarentegen worstelt allengs meer met de vraag wie hij nog kan vertrouwen.

“Dylan keek haar geschokt aan. Ik heb frisse lucht nodig. Hij haastte zich het huis uit en sprintte door de gietende regen. Even later bonsde hij buiten adem op Romy’s voordeur. De deur vloog open en Dylan keek in het verwarde gezicht van Thijs. Thijs zag eruit zoals Dylan zich voelde: alsof de grond van onder zijn voeten was weggemaaid.”

Speybrouck jongleert soepel met plotwendingen waarmee ze haar lezers diverse keren op het verkeerde been zet, goochelt met de spanningsboog en werpt een cynische blik op de werkelijkheid. De auteur maakt bij dit alles overigens gebruik van een uiterst fraaie, beeldende schrijfstijl waarbij je het meest ongeloofwaardige nog bijna zou geloven.

Haar personages zijn bovendien heel goed gekarakteriseerd en haar dialogen zijn weer uiterst geloofwaardig; dat dan weer wel. Die dialogen weet Speybrouck overigens goed af te stemmen op het personage dat de woorden uitspreekt.

Via diverse verassende plotwendingen stevent Speybrouck af op een even verassende finale.

Over de auteur
Ellen Speybrouck (1990) woont in Roeselare en is een enorme film-, serie- en boekenfanaat. Al van kinds af verzon ze verhaaltjes die ze later ook is beginnen op te schrijven. Brieven Aan Niemand is haar tweede boek.

Uitvoering
Uitgeverij Beefcake
ISBN: 9789493111080
Paperback, 381 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

Reacties op: Brieven aan niemand: originele insteek en een schrijfstijl waardoor je het 'ongeloofwaardige' bijna gaat geloven

Brieven aan Niemand - Ellen Speybrouck