Dames in zwaar weer: bijzonder fraaie, gevarieerde bundel!

Dames in zwaar weer is een bundel met verhalen over vrouwen. Elk van deze verhalen kent echter een verrassende invalshoek.
Een bundel vol variatie. Verhalen over liefde, hoop, vriendschap en verdriet, maar telkens met een vrouw in de hoofdrol. Ook het decor waartegen de gebeurtenissen in het leven van deze vrouwen zich afspeelt, is telkens anders. Het ene verhaal speelt zich af in een werksituatie, het andere tijdens een vakantie.

“Als een wrak kwam ze door de achterdeur bij me binnen op een regenachtige maandag, ze werd zo’n beetje voortgeduwd door een zwaargebouwde man, die voor hij binnenkwam iets bruinklodderigs uitspuwde.”

De verhalenbundel kent een groei in populariteit en dat is te begrijpen. Een bundel kortverhalen pak je telkens weer en leg je, na het lezen van één of meerdere verhalen, gemakkelijker weer even weg dan een roman. Als het dan ook nog een boeiende bundel is in een schrijfstijl die beklijft en beeldend is, dan heb je iets fijns in handen. Dat is zeker het geval met Opstals’ Dames in zwaar weer.

“De eerste zomer op het eiland kwam er niets van de stapel boeken die ik mee had genomen. We verkeerden in een continue staat van verrukking en verwondering, ‘high’ door een bovenmatige toevoer van zuurstof en bedwelmd door de geur van de oceaan.”

Ruikt u de geur van de oceaan? Ik wel en daarom is dit een van de vele voorbeelden van de beeldende schrijfstijl van deze auteur. Wellicht is dit wel het grootste talent van deze auteur, naast haar verhalend vermogen en het feit dat zij ook in het kortverhaal, kans ziet het geheel een kop, staart en midden mee te geven. Elk verhaal is áf en laat wellicht een suggestie achter, maar mist niets en dat op zich is al knap. Zelfs de vrouwen, de hoofdpersonen in elk van deze verhalen, zijn goed gekarakteriseerd in de beperkte ruimte die het kortverhaal daartoe biedt.

Kortom, Dames in zwaar weer is een bundel die zeker aanbeveling verdient en voor diverse uren leesplezier zal zorgen.

De auteur
Nienke van Opstal (Hilversum, 1961) woonde met haar echtgenoot de eerste vijf jaar van hun huwelijk in de Verenigde Staten. Haar loopbaan in het onderwijs bracht haar in contact met uiteenlopende groepen binnen de samenleving. Als geboren observator ontdekte Nienke overal uitzonderlijke verhalen. In Dames in zwaar weer zijn de mooiste samengebracht.

Uitvoering
Uitgeverij Magonia