Dames op de Herengracht: heerlijke roman!

Hanneke van de Water 21 november 2019
Dames op de Herengracht speelt zich af aan het einde van de jaren zeventig en verhaalt over drie jonge vrouwen die elkaar tijdens een schildercursus in Griekenland ontmoeten.
Er ontstaat een innige vriendschap tussen Dorine, Julia en Lily. Een vriendschap die door de jaren heen gestand blijft. Veertig jaar na hun eerste ontmoeting besluiten de drie met elkaar een monumentaal pand op de Herengracht in Leiden te betrekken, waarbij ze elkaar beloven dat ze weliswaar verticaal het pand zijn binnengegaan, maar er pas weer horizontaal uit zullen trekken.
“Julia produceerde een schril geluid dat het midden hield tussen huilen en lachen. Ze schrok er zelf van. Schielijk nam ze een slok wijn en verslikte zich. Het rode vocht sproeide uit haar mond over tafel. Het zag er allemaal zo raar uit dat we het uitgierden van het lachen.”
De dames steunen elkaar door dik en dun tijdens alle vrolijke, pijnlijke, plezierige en emotionele gebeurtenissen. Wanneer de dames op enig moment de flamboyante Dolf als huurder in huis nemen, is hen nog maar weinig rust gegund en het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt… Dames op de Herengracht is een roman over vriendschap, loyaliteit en schuldgevoel.
Natuurlijk zullen vrouwen rond de leeftijdscategorie van de drie hoofdpersonages genieten van Dames op de Herengracht, maar als we het daarbij laten, doen we deze heerlijke roman tekort. De doelgroep die zich meer dan aangetrokken zal voelen door de belevenissen van Dorine, Lily en Julia kan veel breder bemeten worden en dat komt niet in de laatste plaats door de verrukkelijke schrijfstijl van Hildebrandt. Tranen in de ogen en een glimlach om de mond, zo zullen de meeste lezers van Dames op de Herengracht hun leesuren doorbrengen. Ongetwijfeld.

“Als kemphanen stonden wij tegenover elkaar. Natuurlijk wist ik wat Lily dacht, maar ik hield me van de domme, deed net of ik haar niet begreep. Haar opmerking negeren leek mij de beste tactiek.”

De drie vrouwen zijn geweldig gekarakteriseerd door de auteur en we leren hen werkelijk kennen, compleet met emoties, pleziertjes en streken. De dialogen zijn heerlijk natuurlijk. Het lijkt waarlijk of de gesprekken aan een tafeltje naast het jouwe plaatshebben. Een mooie verdieping krijgt het verhaal overigens wanneer een van de vriendinnen te kampen krijgt met dementie. Hildebrandt verwerkt dit onderwerp fraai en respectvol.

Kortom, Dames op de Herengracht is een aanrader!

Over de auteur
Margareth Hillebrandt groeide op in Leiden. Inspiratie voor de roman Dames op de Herengracht deed ze op tijdens haar jarenlange ervaring in de ouderenzorg, waar ze werkte als projectmedewerker voor een aantal grote innovatieve projecten.

Uitvoering
Uitgever: LetterRijn