De coureur: prachtige, rakende roman - beslist niet uitsluitend voor motorliefhebbers!

Motorcoureur Vik Hofstede is het hoofdpersonage in ‘De Coureur’, het nieuwe boek van auteur Paul van Hooff. Vik is maar met één ding bezig: (nog) snellere rondetijden! Wanneer Vik’s carrière plotseling teneinde komt, raakt hij volledig uit evenwicht. Terwijl hij tracht zijn leven weer in balans te krijgen, krijgt hij nog een mare te verwerken: zijn vader heeft niet lang meer te leven. Wanneer Vik verneemt dat het de laatste wens van zijn vader is, de uiterst zeldzame Vincent Black Shadow in handen krijgen, doet Vik er alles aan om zijn vaders’ wens in vervulling te laten komen.

Samen met zijn nieuwe liefde gaat Vik op zoek en dat brengt hem onder andere in Limburg, Friesland en Argentinië. Lukt het Vik om de Black Shadow te bemachtigen voordat zijn vader overlijdt? En wat is diens verhaal bij deze legendarische motor? Het wordt een race tegen de klok, maar dát is Vik wel gewend…

“Terwijl hij zijn vader uit zijn rolstoel hielp, merkte hij hoe weinig hij woog; hij schrok er zelfs een beetje van. De kanker was bezig hem van binnenuit op te eten, uit te hollen. Zijn moeder dijde in de laatste maanden van haar leven juist uit. Door uitzaaiingen in de lymfeklieren en de daaropvolgende bestralingen, ontwikkelde ze een lymfoedeem met onderhuidse ophopingen van vocht en eiwit.”

Van Hooff heeft al vele schrijfkilometers gemaakt, maar in een geheel ander genre. De auteur heeft namelijk al diverse reisboeken op zijn naam staan. ‘De Coureur’ is zijn romandebuut en daarmee bewijst hij ook het fictiegenre te beheersen. Van Hooff hanteert een toegankelijke en beeldende schrijfstijl en zijn personages zijn goed gekarakteriseerd. Bovendien zijn de dialogen van een fijne natuurlijkheid en vooral dát is knap voor een schrijver die zich hiervoor op non-fictie toelegde. De kanker, die eerst de moeder van Vik en nu zijn vader in de klauwen krijgt, beschrijft Van Hooff bijzonder goed. Niet mooier, niet lelijker, maar uiterst reëel.

“Hij keek op van het papier het zaaltje in en zag zijn gehoor verwachtingsvol naar hem opkijken. ‘Laatst zei iemand me dat sport niet eerlijk is, net als het leven. Daar weten wij inmiddels alles van. Sport moet mensen verbinden, niet uit elkaar drijven. Dat laatste is ons helaas overkomen.”

Ondanks het thema is ‘De Coureur’ beslist niet exclusief bedoeld voor motorliefhebbers. Deze fraaie roman zal door iedereen met een voorliefde voor mooie verhalen vol passie en hartstocht, worden omarmd. De zoektocht naar de motor wordt aangrijpend en fraai gelardeerd met het naderende afscheid.

Over de auteur
Paul van Hooff maakte als schrijver en avonturier naam met de door lezers en media bejubelde reisboeken Man in het zadel en Van hier tot Tokio. ‘De coureur’ is zijn eerste roman. Hij woont in Sucre (Bolivia) met zijn tweeling Santiago en Sebastian.

Uitvoering
Uitgeverij Brandt
ISBN: 9789493095571
Paperback, 272 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water