De onbekende vrouw: knappe sinistere sfeer

Sadie en Will verhuizen, met hun twee jongens, naar Maine wanneer Will’s zus –Alice- komt te overlijden. Alice heeft haar huis en de zorg voor haar tienerdochter Imogen, aan haar broer (na)gelaten. Sadie had er de voorkeur aan gegeven Imogen bij hen in huis te nemen i.p.v. te verkassen naar het huis van Alice, maar Will meent dat de verhuizing een nieuwe start voor hen kan betekenen, hetgeen zij wel kunnen gebruiken aangezien het huwelijk tussen de twee onder druk staat na Wills’ misstap.

Na de verhuizing vinden Sadie en Will al snel weer werk. Sadie gaat als huisarts aan de slag en Will krijgt de gelegenheid om twee dagen in de week colleges te geven aan de hogeschool op het vasteland. Aangezien er in Maine een nijpend tekort is aan artsen, heeft Sadie het binnen de kortste keren razend druk en komt de zorg voor de kinderen derhalve grotendeels op Will neer.

“Mijn adem stokte. Ik besefte meteen waarom hij dat zei. Ik ben degene op wie hij altijd kan terugvallen. Otto en ik zijn uit hetzelfde hout gesneden. Hij is altijd een moederskindje geweest. Hij dacht dat ik hem kon beschermen, dat hij hier zonder kleerscheuren uit zou kunnen komen als ik de schuld op me kon nemen voor wat hij had uitgehaald.”

De nieuwe omgeving, de vijandige houding van Imogen en de rammelende relatie tussen Sadie en Will zou al meer dan genoeg zijn qua zorgen, maar dan wordt ook hun buurvrouw Morgan vermoord… Sadie bijt zich vast in het mysterie van Morgans dood. Maar hoe meer ze ontdekt, hoe meer ze zich realiseert wat er op het spel staat als de waarheid aan het licht komt…

“Ze beweert dat ze hem niet kent. Aan de andere kant zegt ze wel te weten hoe hij heet, hoe zijn vrouw heet en dat hij drie kinderen heeft. Ze heeft gezien waar hij woont. Ze beschrijft het huis voor me.”

Kubica roept in De onbekende vrouw een sinistere sfeer op. Het verhaal lijkt in eerste instantie wat voort te kabbelen, maar er is voortdurend een ondertoon die een akelige gebeurtenis belooft. Een onderhuidse spanning die kriebelt en schuurt en die de auteur langzaam verder opbouwt. De vragen stapelen zich bovendien op. Want wie is toch Muis aan wie de auteur zo nu en dan ineens een hoofdstuk wijdt? En welke rol speelt de mysterieuze Camille? Een fijne, toegankelijke schrijfstijl en natuurlijke dialogen doen de rest.

De karakteriseringen van de personages doet Kubica bovendien heel knap. Je denkt hen te kennen, maar…. vergist je. Via een spanningsboog die langzaamaan steeds wat verder aanspant, neemt Kubica haar lezers mee richting een daverend plot.

Over de auteur
Mary Kubica heeft geschiedenis en Amerikaanse literatuur gestudeerd aan de universiteit van Oxford, Ohio. Met man en kinderen woont ze net buiten Chicago, waar ze haar tijd aan diverse hobby’s - onder andere tuinieren en fotograferen - besteedt. Gelukkig blijft er ook nog tijd over om te schrijven: The Good Girl, haar debuut, ontving zeer lovende kritieken.

Uitvoering
Uitgever: HarperCollins