De vijfde kamer: fijne, kabbelende spanning!

De vijfde kamer verhaalt over een groep vrienden die al lange tijd, weliswaar door de jaren heen met wisselende partners, met regelmaat met elkaar op vakantie gaat. Dit keer wordt de vakantieweek echter ruw verstoord door de dood van een van hen. Bram, de partner van Claire, wordt ’s morgens dood aangetroffen in de reserverkamer (de vijfde kamer) die gebruikt wordt voor de notoire snurker of voor, zoals in dit geval, degene die wat te diep in het glas heeft gekeken.

De opgetrommelde plaatselijke dokter stelt een natuurlijke dood vast, doch Claire en haar tweelingzus Margot zijn ervan overtuigd dat er sprake is van kwaad opzet. Zonder het uit te spreken verdenken ze elkaar, tot ze ontdekken dat er een derde in het spel is. Dwars door deze verhaallijn door, lopen diverse dwarsverbanden en intriges, hetgeen het geheel bijzonder boeiend maakt.

“Dat is wat jullie werd verteld, maar wat ik dan zou willen weten is wat die hartstilstand heeft veroorzaakt. Hij zag er kerngezond uit en toch is hij ineens dood omwille van een hartverlamming. Dat vind ik vreemd, heel vreemd…”

Met De vijfde kamer levert Degheldere een fijne, goed geconstrueerde thriller af en hanteert daarbij een vlotte schrijfstijl en presenteert dialogen die volkomen natuurlijk aanvoelen. Het is zeker geen bloedstollend verhaal, maar de kabbelende onrust en geheimen maken het geheel minstens zo aantrekkelijk dan wanneer er telkens een spanningsbom ontploft boven het hoofd van de lezer.

“Wat wist ze? Bram was vermoord tijdens een verblijf met acht vrienden in een vakantiehuis. Iemand van hen moet hem hebben vermoord. Een van de vrienden was verantwoordelijk voor zijn dood. Maar wie? Wie had Bram vermoord?”

De karakteriseringen van de vele personages heeft Degheldere intelligent aangepakt. De personages die in het verhaal het meest op de voorgrond treden, worden door de auteur ook qua karakteriseringen het meest belicht; de personages die meer op de achtergrond acteren, krijgen ook op dit gebied iets minder aandacht. Veelal is het zo dat het hoofdpersonage op uitgebreide aandacht mag rekenen en dat de lezer de subpersonages niet werkelijk leert kennen. Degheldere pakt dat dus iets anders aan.

Kortom, dit tweede boek van Degheldere is zeker de moeite waard.

De auteur
Darline Degheldere is in het dagelijkse leven zaakvoerder bij een financiële BVBA. Sinds 2018 heeft ze haar liefde voor het schrijven ontdekt. Aan haar eerste boek Het herschreven verleden werkte ze twee jaar lang, waarna ze het aarzelend instuurde voor de allereerste Fintro prijs voor spannende boeken, waar ze in de top vijf belandde. Vervolgens schreef zij De Vijfde Kamer. Opnieuw genomineerd voor de Fintro prijs, benaderde Degheldere haar huidige uitgever; met succes.

Uitvoering
Uitgeverij Hamley Books