Dochters van de nacht: veelbelovend thrillerdebuut!

Hanneke van de Water 23 september 2021
Roos staat centraal in ‘Dochters van de nacht’. Sinds Roos door haar man verlaten is, leidt ze een teruggetrokken en eenzaam bestaan. Tot Vera haar leven binnenwandelt. Het lijkt een toevallige ontmoeting, maar dat blijkt anders.

“Normaal gesproken zat ik niet zo in elkaar dat ik wildvreemde mensen binnenliet in mijn huis en in mijn leven. Maar de ontmoeting met Vera werkte ontwapenend. Ze sprankelde, net als haar lach. In haar nabijheid kreeg ik het gevoel alsof ik na lange tijd weer kon ademen, alsof ik terugkeerde naar het leven.”

Vera weet alles over Rosa: over haar afkomst, haar jeugd en over de geheimzinnige dood van haar opa. Rosa weet echter niets over Vera. Niets over diens haat, woede en wraakgevoelens. Rosa wordt juist geraakt door de kalmte die Vera uitstraalt, door haar onbezorgdheid, haar vrolijkheid. Ze doet er daarom alles aan om te worden zoals zij. Er ontstaat een merkwaardige vriendschap met verstrekkende gevolgen.

“De diepte trekt. De afgrond is oneindig. Zuigt me omlaag. Angst beneemt me een seconde of tien de adem en maakt me zwaar. Als ik probeer mijn ademhaling onder controle te krijgen ruik ik nat hout en dennenappels. Ergens brandt een vuur. Ik focus mijn blik, maar ik krijg de omgeving niet helder.”

‘Dochters van de nacht’ is het thrillerdebuut van Caroline Cramer en het moet gezegd: het is een bijzonder goed debuut. De verhaalconstructie is werkelijk ingenieus waarbij Cramer soepel switcht tussen heden, verleden en perspectief.

Cramer weet bovendien de spanningsboog knap aan te halen om die vervolgens weer wat te laten vieren. Een onderhuidse spanning is echter continu aanwezig en Cramer wekt op intelligente wijze allerlei suggesties, die de lezer mogelijk op het verkeerde been zetten. Haar karakteriseringen zijn eveneens van hoog niveau. Roos, Vera, maar vooral ook de wat shabby rechercheur Vlemmink zie je met gemak voor je. Het feit dat Cramer haar verhaal vooral in de eerste persoon schrijft, maakt elk van hen zeer levensecht.

De schrijfstijl van deze auteur is vlot en toegankelijk en het feit dat ze de gebeurtenissen in verschillend perspectief plaatst, veroorzaakt dat de beweegredenen van de personages fraai worden verduidelijkt.

De finale tenslotte is uiterst verrassend!

De auteur
Carolien Cramer (1959) groeide op in Gelderland. Ondanks haar carrière in de gezondheidszorg, bleef schrijven haar grote passie. Inmiddels heeft zij meerdere boeken op haar naam staan en zijn diverse van haar kortverhalen opgenomen in bundels. Cramer schreef in 2017 de Spannende verhalenwedstrijd van Ambo|Anthos op haar naam en won in 2019 de Hebban Thriller Magazine schrijfwedstrijd.

Uitvoering
Uitgeverij Pumbo