Een gemakkelijke prooi: rakend verhaal over twee jonge jongens uit totaal verschillende culturen

Hanneke van de Water 13 augustus 2020
De hoofdpersonages in Een gemakkelijke prooi zijn Thiemo en Youssef. De jongens kennen elkaar niet, wonen duizenden kilometers bij elkaar vandaan en hebben zo op het oog niets met elkaar gemeen, maar schijn bedriegt.

Thiemo en Youssef groeien op in totaal verschillende culturen en kennen een geheel andere achtergrond. Youssef groeit namelijk op in een weeshuis in Mali (Afrika) terwijl Thiemo in Nederland woont. Youssef wil zijn geluk beproeven in Europa en ontvlucht het weeshuis. Thiemo wordt grootgebracht in een eenoudergezin en heeft nauwelijks vrienden. Door het feit dat Thiemo zwakbegaafd is wordt er door een aantal jongens, schaamteloos van hem geprofiteerd. Op enig moment komt hij in de ban van Chimène. Zij blijkt echter een lovergirl te zijn en ook zij maakt misbruik van hem.

“Sorry, zegt Chimène en ze overhandigt Thiemo een rechthoekig en mooi ingepakt doosje. Sorry voor gisteren, ik had niet zo stom moeten doen. Jij bent de enige die mij begrijpt en het is stom van mij, zegt ze tegen een verbaasde Thiemo, net buiten het schoolplein aan de overkant van de straat.”

Feitelijk zijn beide jongens, elk op hun eigen manier, op zoek naar geborgenheid en een toekomstperspectief. Daarbij nemen ze echter verkeerde beslissingen en komen in de georganiseerde misdaad terecht. Lange tijd lijken de verhaallijnen van Thiemo en Youssef op zichzelf te staan. Toch komen ze, aan het einde van het boek, bijeen.

Een gemakkelijke prooi is gebaseerd op ware gebeurtenissen en biedt een kijkje in de wereld van de mensenhandel. Een wereld waar auteur Norman Jansen veel van weet door zijn werk voor de Nederlandse overheid.

“We stoppen weer, stil zijn, fluistert Youssef zachtjes naar de andere twee jongens achter in de koelcontainer. Waarna hij onmiddellijk zijn gezicht weer verschuilt achter een handdoek, om zich te beschermen tegen de ijzige koude lucht in de container.”

Jansen maakt opnieuw diepe indruk met het hartverscheurende verhaal over deze twee jonge jongens. Zijn vorige roman, De stilte van het water, was van een vergelijkbaar kaliber. Goed geschreven, uitstekend verwoorde gevoelens, zonder valse emoties, duidelijk ter zake kundig en daardoor zo rakend.

Buiten het feit dat Een gemakkelijke prooi simpelweg een prachtige roman is, zet Jansen zijn lezers ook aan het denken. Hij drukt hen met de neus op feiten waar ze veelal nauwelijks besef van hebben.

Fijn detail is dat Thiemo en Youssef elk hun eigen verhaal vertellen. Dit persoonlijke perspectief brengt de personages heel dichtbij. Jansen heeft overigens qua schrijfstijl wel een groei doorgemaakt. Was zijn vorige roman al van een veelbelovend niveau, Een gemakkelijke prooi is nóg beter.

Kortom, Een gemakkelijke prooi is een prachtige roman over misbruik, mensensmokkel en de seksindustrie. Een absolute aanrader!

Over de auteur
Norman is werkzaam voor de Nederlandse overheid en expert op het gebied van mensenhandel en mensensmokkel. Met zijn gezin heeft hij geruime tijd in het Caribisch gebied gewoond, waar hij vooral werkzaam was binnen het domein justitie en opsporing. Terug in Nederland, heeft hij zich toegelegd op het schrijven.

Uitvoering
Futuro Uitgevers